Tietoa ja tekniikkaa oppimassa : sosiokulttuurisella innostamisella osalliseksi tietoyhteiskunnasta
Kapp, Jutta (2010)
Kapp, Jutta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315189
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytteen tarkoituksena oli synnyttää uusi toimintamuoto Kalliolan setlementin hanke- ja kehittämisyksikön alaisuudessa toimivan matalan kynnyksen kohtaamispaikalle, Askeleelle. Keinona oli järjestää tietotekniikka- ja Internet-kurssi. Kurssin osallistujat tavoitettiin Askeleen kautta. Opinnäytetyö koostuu kurssista ja siitä kertovasta raportoinnista. Kurssilla tavoiteltiin uusien tietoteknistentaitojen oppimisen lisäksi uskallusta tietotekniikan käyttöön sekä ymmärrystä ympäröivästä tietoyhteiskuntakulttuurista. Yhdessä näiden tavoitteiden kautta pyrittiin aktiiviseen kansalaisuuteen ja osallisuuteen tietoyhteiskunnasta. Raportoinnin tarkoituksena oli kurssin teoreettisten lähtökohtien avaaminen ja kurssin kuvaaminen siten, että se olisi mahdollista toistaa.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiokulttuurisen innostamisen teoria. Pedagogisiin tavoitteisiin sovellettiin oppimiskäsityksistä konstruktivismia ja erityisesti sen sosiokulttuurisia lähtökohtia. Teorioiden valintaa ohjasi toimintaympäristön ideologinen näkökulma ja arvolähtökohdat. Tietotekniikkaopetukseen vaadittavat resurssit etsittiin Askeleen ja sen asiakkaiden lähiympäristöstä. Opetussuunnitelma tuotettiin yhdessä osallistujien kanssa.
Opetuskertojen tuloksena osallistujat saavuttivat uusia tietoteknisiä taitoja ja uutta ymmärrystä Internetistä ja sen kautta myös tietoyhteiskunnasta. Uusien taitojen ja harjoittelun kautta myös vanhoja taitoja palautui mieleen ja uskallus tietotekniikan ja Internetin käyttöön kasvoi. Osallistujat kokivat olevansa lopulta vähemmän riippuvaisia ulkopuolisten avusta. Askeleelle kurssi toimi osoituksena sen uusista toiminnan mahdollisuuksista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiokulttuurista innostamista välineenä käyttäen voidaan toteuttaa vähillä resursseilla kurssi, jonka hyöty osallistujilla on suuri. Konstruktivististen oppimiskäytäntöjen soveltaminen on erityisen toimivaa työskenneltäessä yksilöiden kanssa joiden tiedolliset ja kokemukselliset lähtökohdat poikkeavat toisistaan. Molemmat teoriat sopivat myös ihmiskäsityksensä ja monipuolisuutensa vuoksi hyvin sovellettavaksi kolmannen sektorin toiminnassa. Raportissa kuvattua opetusta voidaan etenkin kolmannen sektorin toiminnassa jatkossa hyödyntää kehikkona, jonka sisältöä voidaan muokata eri toimijatahojen tarpeiden mukaan.
Työn teoreettisena viitekehyksenä toimi sosiokulttuurisen innostamisen teoria. Pedagogisiin tavoitteisiin sovellettiin oppimiskäsityksistä konstruktivismia ja erityisesti sen sosiokulttuurisia lähtökohtia. Teorioiden valintaa ohjasi toimintaympäristön ideologinen näkökulma ja arvolähtökohdat. Tietotekniikkaopetukseen vaadittavat resurssit etsittiin Askeleen ja sen asiakkaiden lähiympäristöstä. Opetussuunnitelma tuotettiin yhdessä osallistujien kanssa.
Opetuskertojen tuloksena osallistujat saavuttivat uusia tietoteknisiä taitoja ja uutta ymmärrystä Internetistä ja sen kautta myös tietoyhteiskunnasta. Uusien taitojen ja harjoittelun kautta myös vanhoja taitoja palautui mieleen ja uskallus tietotekniikan ja Internetin käyttöön kasvoi. Osallistujat kokivat olevansa lopulta vähemmän riippuvaisia ulkopuolisten avusta. Askeleelle kurssi toimi osoituksena sen uusista toiminnan mahdollisuuksista.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiokulttuurista innostamista välineenä käyttäen voidaan toteuttaa vähillä resursseilla kurssi, jonka hyöty osallistujilla on suuri. Konstruktivististen oppimiskäytäntöjen soveltaminen on erityisen toimivaa työskenneltäessä yksilöiden kanssa joiden tiedolliset ja kokemukselliset lähtökohdat poikkeavat toisistaan. Molemmat teoriat sopivat myös ihmiskäsityksensä ja monipuolisuutensa vuoksi hyvin sovellettavaksi kolmannen sektorin toiminnassa. Raportissa kuvattua opetusta voidaan etenkin kolmannen sektorin toiminnassa jatkossa hyödyntää kehikkona, jonka sisältöä voidaan muokata eri toimijatahojen tarpeiden mukaan.