Kauppakeskus Pasaatin vaaratekijöiden kartoitus henkilökunnan kyselytutkimuksella toteutettuna
Ruotsalainen, Raimo (2010)
Ruotsalainen, Raimo
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415257
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen Kauppakeskus Pasaatin turvallisuus on henkilökunnan mielestä ja kuinka vaaratilanteita on ennakoitu. Samalla tutkittiin, kuinka henkilökunta kertoo toimivansa vaaratilanteiden kohdalla.
Tutkimusaineisto kerättiin henkilökunnalle suunnatulla strukturoidulla kyselylomakkeella, jonka lopussa oli kaksi avointa kysymystä. Kyselylomakkeita jaettiin Kauppakeskus Pasaatiin yhteensä 55 kappaletta. Täytettyjä lomakkeita saatiin takaisin 35 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 64 %.
Henkilökunnan mukaan Kauppakeskus Pasaati on turvallinen työympäristö. Kauppakeskusjohto huomioi jatkuvasti Pasaatin sisäistä ympäristöä, eli julkisia tiloja, ja huolehtii turvallisuuden ylläpitämisestä. Vaaratilanteet on myös ennakoitu kauppakeskusjohdon puolelta hyvin. Henkilökunta arvioi, että puutteita heillä on lähinnä taidoissa suoriutua erilaisista nopeita toimia vaativista onnettomuuksista. Sairauskohtauksen saaneen asiakkaan ensiavun henkilökunta koki osaavansa.
Jatkotutkimusehdotuksena voisi tehdä muihinkin kauppakeskuksiin vastaavanlaisia henkilökuntaa koskevia määrällisiä tutkimuksia. Selkeitä ohjeita pohdinnassa esiin nousseiden uhkien varalle voisi myös tehdä.
Tutkimusaineisto kerättiin henkilökunnalle suunnatulla strukturoidulla kyselylomakkeella, jonka lopussa oli kaksi avointa kysymystä. Kyselylomakkeita jaettiin Kauppakeskus Pasaatiin yhteensä 55 kappaletta. Täytettyjä lomakkeita saatiin takaisin 35 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 64 %.
Henkilökunnan mukaan Kauppakeskus Pasaati on turvallinen työympäristö. Kauppakeskusjohto huomioi jatkuvasti Pasaatin sisäistä ympäristöä, eli julkisia tiloja, ja huolehtii turvallisuuden ylläpitämisestä. Vaaratilanteet on myös ennakoitu kauppakeskusjohdon puolelta hyvin. Henkilökunta arvioi, että puutteita heillä on lähinnä taidoissa suoriutua erilaisista nopeita toimia vaativista onnettomuuksista. Sairauskohtauksen saaneen asiakkaan ensiavun henkilökunta koki osaavansa.
Jatkotutkimusehdotuksena voisi tehdä muihinkin kauppakeskuksiin vastaavanlaisia henkilökuntaa koskevia määrällisiä tutkimuksia. Selkeitä ohjeita pohdinnassa esiin nousseiden uhkien varalle voisi myös tehdä.