Alle 3-vuotiaiden lasten liikunnan tukeminen Kouvolan päiväkodeissa
Kilkki, Tarja (2010)
Kilkki, Tarja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112114896
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma / Kasvatus- ja perhetyö
KILKKI, TARJA ALLE 3-VUOTIAIDEN LASTEN LIIKUNNAN
TUKEMINEN KOUVOLAN PÄIVÄKODEISSA
Opinnäytetyö 61 sivua + 9 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Heli Paaso
Toimeksiantaja Kouvolan kaupunki
Joulukuu 2010
Avainsanat motorinen kehitys, liikunta, fyysinen toimintaympäristö, sosiaalinen toimintaympäristö
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten päiväkodit tukevat alle 3-vuotiaiden lasten liikkumista Kouvolan kaupungissa. Tutkimuksessa tutkin millaista liikuntaa alle 3-vuotiailla on päiväkodissa ja miten päiväkodin ympäristö tukee tämän ikäisten lasten liikkumista. Kyselylomakkeet lähetettiin 29:lle Kouvolan päiväkodille. Kyselylomakkeista palautui yli puolet (62,1 %).
Liikkumalla lapsi tutustuu itseensä, toisiin ihmisiin ja ympäristöönsä. Alle 3-vuotiaan lapsen liikunnan tulisi olla ennen kaikkea omaehtoista ja omasta mielenkiinnosta lähtevää liikuntaa, jossa aikuisen tuki ja kannustus ovat tärkeitä. Liikunta ja erilaiset liikkeet ovat lapsen motorisen kehityksen ja eri kehitysvaiheiden kannalta tärkeitä.
Tutkimustuloksista selvisi, että alle 3-vuotiaat lapset ulkoilevat päiväkodeissa 2¬3 tuntia päivittäin ja liikunta on enimmäkseen omaehtoista. Tulokset osoittavat, että päiväkodin sosiaalinen ja fyysinen toimintaympäristö tukevat alle 3-vuotiaiden lasten liikkumista hyvin. Varhaiskasvattajat pitävät alle 3-vuotiaiden lasten liikkumista tärkeänä ja suhtautuvat positiivisesti alle 3-vuotiaiden lasten liikunnan tukemiseen. Päiväkotien fyysisen toimintaympäristön kannalta pitäisi kiinnittää enemmän huomiota eri kehitysvaiheissa oleviin lapsiin ja heidän tukemiseen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että alle 3-vuotiaiden lasten liikkumista tuetaan Kouvolan päiväkodeissa hyvin, vaikkakin liikunnan tukeminen vaihtelee hieman päiväkodeittain. Alle 3-vuotiaiden lasten liikunnan tukemista tulisikin yhä enemmän vahvistaa päiväkodeissa ja etenkin liikunnan roolia kasvatuskumppanuudessa lisätä.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaalialan koulutusohjelma / Kasvatus- ja perhetyö
KILKKI, TARJA ALLE 3-VUOTIAIDEN LASTEN LIIKUNNAN
TUKEMINEN KOUVOLAN PÄIVÄKODEISSA
Opinnäytetyö 61 sivua + 9 liitesivua
Työn ohjaaja Lehtori Heli Paaso
Toimeksiantaja Kouvolan kaupunki
Joulukuu 2010
Avainsanat motorinen kehitys, liikunta, fyysinen toimintaympäristö, sosiaalinen toimintaympäristö
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten päiväkodit tukevat alle 3-vuotiaiden lasten liikkumista Kouvolan kaupungissa. Tutkimuksessa tutkin millaista liikuntaa alle 3-vuotiailla on päiväkodissa ja miten päiväkodin ympäristö tukee tämän ikäisten lasten liikkumista. Kyselylomakkeet lähetettiin 29:lle Kouvolan päiväkodille. Kyselylomakkeista palautui yli puolet (62,1 %).
Liikkumalla lapsi tutustuu itseensä, toisiin ihmisiin ja ympäristöönsä. Alle 3-vuotiaan lapsen liikunnan tulisi olla ennen kaikkea omaehtoista ja omasta mielenkiinnosta lähtevää liikuntaa, jossa aikuisen tuki ja kannustus ovat tärkeitä. Liikunta ja erilaiset liikkeet ovat lapsen motorisen kehityksen ja eri kehitysvaiheiden kannalta tärkeitä.
Tutkimustuloksista selvisi, että alle 3-vuotiaat lapset ulkoilevat päiväkodeissa 2¬3 tuntia päivittäin ja liikunta on enimmäkseen omaehtoista. Tulokset osoittavat, että päiväkodin sosiaalinen ja fyysinen toimintaympäristö tukevat alle 3-vuotiaiden lasten liikkumista hyvin. Varhaiskasvattajat pitävät alle 3-vuotiaiden lasten liikkumista tärkeänä ja suhtautuvat positiivisesti alle 3-vuotiaiden lasten liikunnan tukemiseen. Päiväkotien fyysisen toimintaympäristön kannalta pitäisi kiinnittää enemmän huomiota eri kehitysvaiheissa oleviin lapsiin ja heidän tukemiseen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että alle 3-vuotiaiden lasten liikkumista tuetaan Kouvolan päiväkodeissa hyvin, vaikkakin liikunnan tukeminen vaihtelee hieman päiväkodeittain. Alle 3-vuotiaiden lasten liikunnan tukemista tulisikin yhä enemmän vahvistaa päiväkodeissa ja etenkin liikunnan roolia kasvatuskumppanuudessa lisätä.