Visuaalisen ilmeen suunnittelu tuoreelle merentutkimusyritykselle
Enholm, Freja (2010)
Enholm, Freja
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914838
Tiivistelmä
Opinnäytetyökseni olen suunnitellut aloittavalle yritykselle visuaalisen ilmeen. Aloittava yritys on erikoistunut Itämeren veden ja pohjan mittauksiin sekä siihen liittyviin palveluihin. Visuaaliseen ilmeeseen kuuluvat logo, käyntikortti, yritysesitteen ja kotisivujen suunnittelu. Kaikki osa-alueet ovat suunniteltu nimenomaan kyseiselle yritykselle ja sen tarpeille.
Opinnäytetyössäni olen tarkastellut asiakkaani kanssa yritystä, sen arvoja ja tavoitteita, analysoinut yrityksen asiakkaita, miten asiakkaille tuotettaisiin parhaiten arvoa, sekä yrityksen toimialueita. Näiden perusteella olen asiakkaani kanssa suunnitellut yritykselle yksilöllisen visuaalisen ilmeen. Visuaalisessa suunnittelussa olen pyrkinyt luomaan yhtenäisen ilmeen yritykselle, joka viestittää asiakkaille yrityksen arvoista ja toiminnan laadusta sekä toiminnasta ja palveluista. Ilmeen avulla tavoitteena on saada yritykselle uusia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, arvostusta alalla ja näkyvyyttä Lounais-Suomen rannikkoalueilla etenkin Saaristomeren vesillä.
Päädyimme suunnittelussa meri- ja navigointihenkiseen teemaan, yrityksen palveluista ja asiakaskunnasta johtuen. Logon suunnittelu oli iso osa projektia. Yrityksen ulkonäkö ja idea kiteytyi logoon, joka suunniteltiin ensimmäiseksi. Logo tuli olemaan koko projektin läpi kulmakivenä suunnittelulle ja muille elementeille. Kaikki ideat rakennettiin logon ympärille ja silloin huomasin myös miten tärkeä logo oli koko projektin kannalta.
Projekti osoitti visuaalisen ilmeen tärkeän merkityksen ajatellen miten paljon se on sidoksissa yritykseen ja sen asiakkaisiin. Jokaisen yrityksen kohdalla on mietittävä erikseen miten asiakkaita lähestytään ja millä keinoilla. Jokaisen yrityksen on itse rakennettava oma ilmeensä omia vaatimuksia ajatellen. Opin myös, että jos yrityksen toiminta muuttuu jossain vaiheessa, on myös visuaalisuutta mukautettava sen mukaan.
Opinnäytetyössäni olen tarkastellut asiakkaani kanssa yritystä, sen arvoja ja tavoitteita, analysoinut yrityksen asiakkaita, miten asiakkaille tuotettaisiin parhaiten arvoa, sekä yrityksen toimialueita. Näiden perusteella olen asiakkaani kanssa suunnitellut yritykselle yksilöllisen visuaalisen ilmeen. Visuaalisessa suunnittelussa olen pyrkinyt luomaan yhtenäisen ilmeen yritykselle, joka viestittää asiakkaille yrityksen arvoista ja toiminnan laadusta sekä toiminnasta ja palveluista. Ilmeen avulla tavoitteena on saada yritykselle uusia asiakkaita ja yhteistyökumppaneita, arvostusta alalla ja näkyvyyttä Lounais-Suomen rannikkoalueilla etenkin Saaristomeren vesillä.
Päädyimme suunnittelussa meri- ja navigointihenkiseen teemaan, yrityksen palveluista ja asiakaskunnasta johtuen. Logon suunnittelu oli iso osa projektia. Yrityksen ulkonäkö ja idea kiteytyi logoon, joka suunniteltiin ensimmäiseksi. Logo tuli olemaan koko projektin läpi kulmakivenä suunnittelulle ja muille elementeille. Kaikki ideat rakennettiin logon ympärille ja silloin huomasin myös miten tärkeä logo oli koko projektin kannalta.
Projekti osoitti visuaalisen ilmeen tärkeän merkityksen ajatellen miten paljon se on sidoksissa yritykseen ja sen asiakkaisiin. Jokaisen yrityksen kohdalla on mietittävä erikseen miten asiakkaita lähestytään ja millä keinoilla. Jokaisen yrityksen on itse rakennettava oma ilmeensä omia vaatimuksia ajatellen. Opin myös, että jos yrityksen toiminta muuttuu jossain vaiheessa, on myös visuaalisuutta mukautettava sen mukaan.