Laivaliikenteestä aiheutuvat ilmansaasteet ja niiden puhdistaminen
Ahola, Tuomas (2010)
Ahola, Tuomas
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714627
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kirjoitushetkellä merenkulkuala on uudistuksien edessä. Tiukentuvien ilmastosopimusten myötä myös laivaliikenteen ilmansaasteiden päästöjä kiristetään. Opinnäytetyön tavoitteena on koota kattava ja yleishyödyllinen selvitys maailman tämänhetkisistä päästörajoituksista, päästörajoitusalueista sekä teknisistä menetelmistä rajoitusten saavuttamiseksi. Työn kohderyhmäksi on ajateltu merenkulkualan insinööriopiskelijoita sekä merikapteeneita.
Työ on toteutukseltaan kirjallisuuskatsaus, joten tutkimusmenetelmät koostuivat olennaisen aineiston hankinnasta ja tulkinnasta. Työn alussa käsiteltävää ilmasaasteiden kemian osuutta varten hankittiin kirjallista materiaalia ympäristönsuojelun julkaisuista sekä Ilmatieteen laitoksen tiedotteista. Opinnäytetyössä tarkasteltujen puhdistusmenetelmien perustiedot on saatu alan julkaisuista sekä merenkulun opetusmateriaaleista. Vallitsevien ilmansaasterajoituksien ja rajoitusalueiden selvittämiseksi hyödynnettiin eri valtioiden ympäristövirastojen sähköisiä tiedotteita, pääasiassa web-sivustoja.
Päästörajoitusten nykyisiä trendejä sekä aikaisempaa kehityssuuntaa tarkastelemalla voidaan päätellä, että laivaliikenteen ilmansaasteiden puhdistustekniikkaan on tulossa väistämättömiä muutoksia. Lähitulevaisuudessa voimaan astuvat rikkipäästörajoitukset on mahdollista toteuttaa myös vähärikkisen polttoaineen avulla. Vähärikkisen polttoaineen pidempiaikainen käyttö on kuitenkin vallitsevilla polttoainehinnoilla epäedullista verrattuna savukaasujen puhdistuslaitteistosta aiheutuviin sijoituskustannuksiin. Rikki- ja typpipäästöjen lisäksi voidaan olettaa, että MARPOL asettaa aikanaan myös rajoituksia hiilidioksidille sekä pienhiukkaspäästöille.
Työ on toteutukseltaan kirjallisuuskatsaus, joten tutkimusmenetelmät koostuivat olennaisen aineiston hankinnasta ja tulkinnasta. Työn alussa käsiteltävää ilmasaasteiden kemian osuutta varten hankittiin kirjallista materiaalia ympäristönsuojelun julkaisuista sekä Ilmatieteen laitoksen tiedotteista. Opinnäytetyössä tarkasteltujen puhdistusmenetelmien perustiedot on saatu alan julkaisuista sekä merenkulun opetusmateriaaleista. Vallitsevien ilmansaasterajoituksien ja rajoitusalueiden selvittämiseksi hyödynnettiin eri valtioiden ympäristövirastojen sähköisiä tiedotteita, pääasiassa web-sivustoja.
Päästörajoitusten nykyisiä trendejä sekä aikaisempaa kehityssuuntaa tarkastelemalla voidaan päätellä, että laivaliikenteen ilmansaasteiden puhdistustekniikkaan on tulossa väistämättömiä muutoksia. Lähitulevaisuudessa voimaan astuvat rikkipäästörajoitukset on mahdollista toteuttaa myös vähärikkisen polttoaineen avulla. Vähärikkisen polttoaineen pidempiaikainen käyttö on kuitenkin vallitsevilla polttoainehinnoilla epäedullista verrattuna savukaasujen puhdistuslaitteistosta aiheutuviin sijoituskustannuksiin. Rikki- ja typpipäästöjen lisäksi voidaan olettaa, että MARPOL asettaa aikanaan myös rajoituksia hiilidioksidille sekä pienhiukkaspäästöille.