Metsänvartijan tarina: Musiikin perusteiden integrointi varhaisiän musiikkikasvatusmateriaaliin
Perkiö, Tiina (2019)
Perkiö, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016381
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön aiheena oli musiikin perusteiden integrointi uuteen varhaisiän musiikkikasvatusmateriaaliin. Tavoitteena oli säveltää monipuolisia ja pedagogisesti perusteltuja kappaleita, joihin integroitiin oleellisia musiikin perusteiden alkeita. Kehittämistyön tuloksena saatiin Metsänvartijan tarina -materiaali, johon kuuluu yhdeksän kappaletta.
Kehittämistyön tietoperustaa varten tutustuttiin 6-8 -vuotiaiden lasten musiikilliseen kehitykseen sekä jo olemassa oleviin musiikin perusteiden ja koulujen oppimateriaaleihin. Kerätyn tiedon pohjalta valittiin oleellisimpia mukaan otettavia asioita. Kappaleiden taustatarinan hahmottelu alkoi limittäin tiedon keräämisen kanssa, jonka jälkeen alkoi varsinainen sävellystyö.
Kappaleet sovitettiin yleisimpiä varhaisiän musiikkikasvatusryhmissä käytössä olevia soittimia käyttäen, mukaan valittiin esimerkiksi kantele, ukulele, käsirumpu ja nokkahuilu. Joistain kappaleista tehtiin kaksi eri sovitusta eri sävellajeissa, toinen ukulelelle sopivassa sävellajissa ja toinen kanteleelle.
Kappaleiden haastavuus suunniteltiin vähitellen lisääntyväksi. Kirjallisessa osiossa kappaleet käsiteltiin tarkasti. Mukaan laitettiin joitain lähestymisvinkkejä. Stemmoja voi soveltuvin osin soittaa myös muilla soittimilla, esimerkiksi jousisoittimilla.
Tuloksena syntynyt Metsänvartijan tarina muodostui monipuoliseksi, tarinallisesti eteneväksi kokonaisuudeksi. Sävellystyö tuntui ajoittain haastavalta, mutta ikäryhmän lasten mielessä pitäminen helpotti työtä. Yksi mieleenpainuvimmista tekijöistä oli tarinan kannattelu niin, että kappaleet toimivat myös omina kokonaisuuksinaan. Kappaleet sisältävät oleellisimpia musiikin perusteita alkeita, ja niitä voi sovittaa uudelleen tarpeen mukaan. The topic of this developmental research was to integrate the basics of music fundamentals into new material for early childhood music education groups. The goal was to compose versatile and pedagogically justified songs and to integrate the basics of music fundamentals into these songs. The result of the process was The Story of the Forest Guard -material, which includes nine songs.
For the knowledge base of the thesis, both the musical development of children from six to eight years and already existing material for schools and music theory -groups were examined. Based on collected information, the most essential issues were selected. The planning of the background story started simultaneously with the collection of the information, after which the actual composing began.
The songs were arranged for the most common instruments used with early childhood music education groups, such as kantele, ukulele, hand drum and recorder. Two arrangements were made of some songs in order to include a key signature well-suited for both the kantele and ukulele.
The level of difficulty was planned to increase gradually. The songs were introduced in the written part. Some ideas for the use of the songs were included. The parts can be played with other instruments, for example, string instruments as well, if suitable.
The result, The Story of the Forest Guard -material, became a versatile, narratively progressive material. The composing felt challenging at times but keeping the children of the chosen age group in mind made it easier. One of the most memorable things was carrying on the narrative in a way that would allow the songs to function as individual pieces. The songs include the most important basics of music fundamentals and can be rearranged.
Kehittämistyön tietoperustaa varten tutustuttiin 6-8 -vuotiaiden lasten musiikilliseen kehitykseen sekä jo olemassa oleviin musiikin perusteiden ja koulujen oppimateriaaleihin. Kerätyn tiedon pohjalta valittiin oleellisimpia mukaan otettavia asioita. Kappaleiden taustatarinan hahmottelu alkoi limittäin tiedon keräämisen kanssa, jonka jälkeen alkoi varsinainen sävellystyö.
Kappaleet sovitettiin yleisimpiä varhaisiän musiikkikasvatusryhmissä käytössä olevia soittimia käyttäen, mukaan valittiin esimerkiksi kantele, ukulele, käsirumpu ja nokkahuilu. Joistain kappaleista tehtiin kaksi eri sovitusta eri sävellajeissa, toinen ukulelelle sopivassa sävellajissa ja toinen kanteleelle.
Kappaleiden haastavuus suunniteltiin vähitellen lisääntyväksi. Kirjallisessa osiossa kappaleet käsiteltiin tarkasti. Mukaan laitettiin joitain lähestymisvinkkejä. Stemmoja voi soveltuvin osin soittaa myös muilla soittimilla, esimerkiksi jousisoittimilla.
Tuloksena syntynyt Metsänvartijan tarina muodostui monipuoliseksi, tarinallisesti eteneväksi kokonaisuudeksi. Sävellystyö tuntui ajoittain haastavalta, mutta ikäryhmän lasten mielessä pitäminen helpotti työtä. Yksi mieleenpainuvimmista tekijöistä oli tarinan kannattelu niin, että kappaleet toimivat myös omina kokonaisuuksinaan. Kappaleet sisältävät oleellisimpia musiikin perusteita alkeita, ja niitä voi sovittaa uudelleen tarpeen mukaan.
For the knowledge base of the thesis, both the musical development of children from six to eight years and already existing material for schools and music theory -groups were examined. Based on collected information, the most essential issues were selected. The planning of the background story started simultaneously with the collection of the information, after which the actual composing began.
The songs were arranged for the most common instruments used with early childhood music education groups, such as kantele, ukulele, hand drum and recorder. Two arrangements were made of some songs in order to include a key signature well-suited for both the kantele and ukulele.
The level of difficulty was planned to increase gradually. The songs were introduced in the written part. Some ideas for the use of the songs were included. The parts can be played with other instruments, for example, string instruments as well, if suitable.
The result, The Story of the Forest Guard -material, became a versatile, narratively progressive material. The composing felt challenging at times but keeping the children of the chosen age group in mind made it easier. One of the most memorable things was carrying on the narrative in a way that would allow the songs to function as individual pieces. The songs include the most important basics of music fundamentals and can be rearranged.