Muusikoiden oppimiskokemuksia improvisaatiosta
Lehtola, Tuisku (2019)
Lehtola, Tuisku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016306
Tiivistelmä
Tutkimuksen avulla selvitettiin, millaisia oppimiskokemuksia muusikoilla on improvisaatiosta.
Tarkoituksena oli selvittää millaisia taitoja improvisaatio kehittää muusikoille heidän
omasta mielestään ja millaisissa tilanteissa muusikot käyttävät improvisaatiota työtapana.
Tutkimuksen avulla pyrittiin myös selvittämään miten muusikot harjoittelevat improvisaatiota
ja kokevatko muusikot improvisoinnin mielekkääksi työtavaksi. Tutkimuksen tavoitteena
oli saada tietoa siitä, millaisena työtapana muusikot kokevat improvisaation. Tutkimuksen
tuloksia voidaan hyödyntää musiikin opetuksen suunnittelussa.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa analysoitiin haastattelujen avulla kerättyä aineistoa sisällönanalyysin
keinoin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että improvisaation avulla muusikot kokivat
oppineensa esimerkiksi vuorovaikutustaitoja ja luovuutta. Muusikot käyttivät improvisaatiota
työtapana esimerkiksi esiintymistilanteissa, opetuksessa ja harjoittelussa. Muusikot
nimesivät improvisaation harjoittelun keinoiksi esimerkiksi jäljittelyn, vapaan improvisaation
ja rajaamisen. Kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat improvisaation mielekkääksi
työtavaksi.
Tämän tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että improvisaatiota kannattaa tietoisesti
opettaa musiikkioppilaitoksissa esimerkiksi silloin, kun on tarkoitus harjoitella luovuutta ja
vuorovaikutustaitoja. Tutkimuksen tuloksista voidaan myös päätellä, että improvisaatio on
monipuolinen työtapa, jota muusikot voivat käyttää esiintyessään ja harjoitellessaan. Myös
improvisaation käyttäminen opetustilanteissa oli vastaajien kesken suosittua, mikä voisi
rohkaista musiikkioppilaitosten opettajia käyttämään improvisaatiota myös omassa opetuksessaan.
Opettajia saattaa myös hyödyttää tämän tutkimuksen tuloksissa eritellyt improvisaation
harjoittelun keinot.
Tarkoituksena oli selvittää millaisia taitoja improvisaatio kehittää muusikoille heidän
omasta mielestään ja millaisissa tilanteissa muusikot käyttävät improvisaatiota työtapana.
Tutkimuksen avulla pyrittiin myös selvittämään miten muusikot harjoittelevat improvisaatiota
ja kokevatko muusikot improvisoinnin mielekkääksi työtavaksi. Tutkimuksen tavoitteena
oli saada tietoa siitä, millaisena työtapana muusikot kokevat improvisaation. Tutkimuksen
tuloksia voidaan hyödyntää musiikin opetuksen suunnittelussa.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa analysoitiin haastattelujen avulla kerättyä aineistoa sisällönanalyysin
keinoin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että improvisaation avulla muusikot kokivat
oppineensa esimerkiksi vuorovaikutustaitoja ja luovuutta. Muusikot käyttivät improvisaatiota
työtapana esimerkiksi esiintymistilanteissa, opetuksessa ja harjoittelussa. Muusikot
nimesivät improvisaation harjoittelun keinoiksi esimerkiksi jäljittelyn, vapaan improvisaation
ja rajaamisen. Kaikki tutkimukseen osallistuneet kokivat improvisaation mielekkääksi
työtavaksi.
Tämän tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että improvisaatiota kannattaa tietoisesti
opettaa musiikkioppilaitoksissa esimerkiksi silloin, kun on tarkoitus harjoitella luovuutta ja
vuorovaikutustaitoja. Tutkimuksen tuloksista voidaan myös päätellä, että improvisaatio on
monipuolinen työtapa, jota muusikot voivat käyttää esiintyessään ja harjoitellessaan. Myös
improvisaation käyttäminen opetustilanteissa oli vastaajien kesken suosittua, mikä voisi
rohkaista musiikkioppilaitosten opettajia käyttämään improvisaatiota myös omassa opetuksessaan.
Opettajia saattaa myös hyödyttää tämän tutkimuksen tuloksissa eritellyt improvisaation
harjoittelun keinot.