Sosiaalinen media : Blogit opetuksessa ja opiskelussa
Rissanen, Henna (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111814648
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Hämeen ammattikorkeakoulun eLearning Centrelle. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää kiinnostusta siirtää opettamista ja opiskelua verkkoon blogeja käyttämällä. HAMK eLearning Centre on tutkimus- ja kehittämisyksikkö, joka tarjoaa verkko-opetuksen ja virtuaalityöskentelyn ammattitaitoa sekä tutkimus- ja kehittämispalveluja.
Tutkimusongelmana opinnäytetyössä oli selvittää kiinnostus siirtyä käyt-tämään blogeja osana kursseja. Opinnäytetyössä on myös sivuttu muita sosiaalisen median välineitä. Sosiaalisia medioita on olemassa kymmenittäin, mutta tähän työhön valittiin blogit, koska ne ovat interaktiivisuudeltaan hyvä työkalu niin opettamiseen kuin opiskeluunkin. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä, joka tehtiin Hämeen ammatti-korkeakoulun tietojenkäsittelyn opiskelijoille ja muutamalle opettajalle.
Teoriaosuudessa käsiteltiin muutamia sosiaalisen median välineitä sekä perehdyttiin tarkemmin blogien historiaan, käytettävyyksiin opettamisessa ja opiskelussa sekä blogien tulevaisuutta. Tutkimustulokset avataan kaavoilla ja kirjallisesti. Tuloksista voi päätellä, että blogien käyttäminen kiinnostaa sekä opettajia että opiskelijoita.
Tutkimusongelmana opinnäytetyössä oli selvittää kiinnostus siirtyä käyt-tämään blogeja osana kursseja. Opinnäytetyössä on myös sivuttu muita sosiaalisen median välineitä. Sosiaalisia medioita on olemassa kymmenittäin, mutta tähän työhön valittiin blogit, koska ne ovat interaktiivisuudeltaan hyvä työkalu niin opettamiseen kuin opiskeluunkin. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kyselyä, joka tehtiin Hämeen ammatti-korkeakoulun tietojenkäsittelyn opiskelijoille ja muutamalle opettajalle.
Teoriaosuudessa käsiteltiin muutamia sosiaalisen median välineitä sekä perehdyttiin tarkemmin blogien historiaan, käytettävyyksiin opettamisessa ja opiskelussa sekä blogien tulevaisuutta. Tutkimustulokset avataan kaavoilla ja kirjallisesti. Tuloksista voi päätellä, että blogien käyttäminen kiinnostaa sekä opettajia että opiskelijoita.