Kynä, paperi, sakset : Kuvataidekasvatusta varhaiskasvatuksessa
Karppinen, Kaisa; Leiviskä, Suvi (2010)
Karppinen, Kaisa
Leiviskä, Suvi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714590
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyö käsittelee kuvataidekasvatuksen roolia varhaiskasvatuksessa. Työn tarkoitus oli kartoittaa kuvataiteen roolia Kemin kaupungin päiväkodeissa sekä Reggio Emilia –pedagogiikkaa toteuttavissa päiväkodeissa. Halusimme myös selvittää, kuinka paljon Reggio Emilia –pedagogiikkaa toteuttavien päiväkotien kuvataidekasvatus eroaa tavallisten päiväkotien kuvataidekasvatuksesta.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoriaosuudessa perehdytään kuvataidekas-vatuksen merkitykseen lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä. Siinä käydään läpi varhaiskasvatuksen roolia lapsen kuvataidekasvatuksessa sekä käsitellään yleisimpiä kuvataidekasvatuksen muotoja.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Toteutimme opinnäytetyön aineistonhankinnan kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi sekä avoimia että vaihtoehtokysymyksiä. Analysoimme vastaukset sisällönanalyysiä apuna käyttäen.
Keskeiset tutkimustulokset: Kemin kaupungin päiväkodeissa pidetään kuvataide-kasvatusta tärkeänä osana varhaiskasvatusta ja toteutetaan sen muotoja monipuolisesti. Kemin päiväkodeissa kuvataiteen toteuttamista rajoittavat liian suuret lapsiryhmät ja niiden tuomat hankaluudet. Verratessa Kemin päiväkoteihin Reggio Emilia – päiväkodeissa korostettiin kuvataidekasvatuksessa enemmän sen elämyksellistä merkitystä sekä tärkeyttä lapsen itsetunnon vahvistamisessa ja positiivisen omakuvan luomisessa.
Johtopäätökset: Kemin kaupungin päiväkotien kuvataidekasvatuksen rooli on hyvä, mutta liian suuret ryhmät ja työntekijöiden vähyys vaikuttavat myös kuvataidekasva-tukseen. Reggio Emilia – pedagogiikkaa toteuttavien päiväkotien kuvataidekasvatus eroaa muista päiväkodeista lähinnä siinä, että tavoitteet ovat enemmän lapsen itsetun-non kehityksessä kuin materiaalin ja tekniikoiden hallinnassa.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Teoriaosuudessa perehdytään kuvataidekas-vatuksen merkitykseen lapsen kokonaisvaltaisessa kehityksessä. Siinä käydään läpi varhaiskasvatuksen roolia lapsen kuvataidekasvatuksessa sekä käsitellään yleisimpiä kuvataidekasvatuksen muotoja.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Toteutimme opinnäytetyön aineistonhankinnan kyselylomakkeen avulla, joka sisälsi sekä avoimia että vaihtoehtokysymyksiä. Analysoimme vastaukset sisällönanalyysiä apuna käyttäen.
Keskeiset tutkimustulokset: Kemin kaupungin päiväkodeissa pidetään kuvataide-kasvatusta tärkeänä osana varhaiskasvatusta ja toteutetaan sen muotoja monipuolisesti. Kemin päiväkodeissa kuvataiteen toteuttamista rajoittavat liian suuret lapsiryhmät ja niiden tuomat hankaluudet. Verratessa Kemin päiväkoteihin Reggio Emilia – päiväkodeissa korostettiin kuvataidekasvatuksessa enemmän sen elämyksellistä merkitystä sekä tärkeyttä lapsen itsetunnon vahvistamisessa ja positiivisen omakuvan luomisessa.
Johtopäätökset: Kemin kaupungin päiväkotien kuvataidekasvatuksen rooli on hyvä, mutta liian suuret ryhmät ja työntekijöiden vähyys vaikuttavat myös kuvataidekasva-tukseen. Reggio Emilia – pedagogiikkaa toteuttavien päiväkotien kuvataidekasvatus eroaa muista päiväkodeista lähinnä siinä, että tavoitteet ovat enemmän lapsen itsetun-non kehityksessä kuin materiaalin ja tekniikoiden hallinnassa.