Vaihtoehtoiset polttoaineet - Biokaasun käyttö auton polttoaineena ja tarvittavat tekniset muutostyöt
Niska, Tarmo (2010)
Niska, Tarmo
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014338
Tiivistelmä
Nykyajan autoissa käytetään enimmäkseen fossiilisia polttoaineita. Raakaöljyn markkinahinta maailmalla vaihtelee paljon ja sen saatavuus on kyseenalaista tulevaisuudessa. Lisäksi fossiiliset polttoaineet ovat miltei uusiutumattomia. Globaali ilmastonmuutos on vakava ongelma, ja autoissa käytetyt fossiiliset polttoaineet kiihdyttävät ilmaston lämpenemistä. Tämä tosiasia velvoittaa autotehtaat kehittelemään vaihtoehtoisille polttoaineille sovellettavaa uutta tekniikkaa. Tulevaisuudessa autoihin voidaan tankata vaihtoehtoisia polttoaineita olemassa olevilta jakoasemilta. Tämä jakelutekniikka on Suomessa vasta aluillaan, mutta maailmalta löytyy jo useita mielenkiintoisia malleja esimerkiksi kaasun ja etanolin asemajakelusta.
Aiheen laajuuden vuoksi opinnäytetyössä perehdytään tarkemmin biokaasun tuotantoon sekä tutkitaan sitä, miten käytössä olevia ajoneuvoja voidaan muuttaa kaasukäyttöisiksi. Työn tavoitteena oli rakentaa kaasukäyttöinen auto Koulutuskuntayhtymä Lappialle. Auto muutettiin kaasukäyttöiseksi yhteistyössä Oragas Oy:n kanssa. Työssä kuvataan auton valintaa edeten eri osajärjestelmien kokoamisesta vaihe vaiheelta valmiiseen tieliikenteeseen katsastettuun kaasu- ja bensiinikäyttöiseen autoon. Tehodynamometrillä tehdyissä testauksessa havaittiin, että kaasulla ajettaessa auton tehot olivat 25 hv matalammat kuin bensiinillä ajettaessa. Kaasukäyttöisen auton moottorin teho kasvoi, kun autoon asennettiin sytytyksen ennakkosäätöyksikkö. Kaasukäyttöisen auton hyödyntäminen mahdollistuu, kun Louen opetusmaatilan yhteyteen rakennetaan biokaasulaitos. Laitoksessa tuotetaan käyttösähköä maatilalle ja polttoainetta kaasukäyttöiseen autoon. Biokaasulaitos valmistunee vuoden 2011 loppuun mennessä. Tavoitteena oli lisäksi saada henkilökohtaisesti riittävä asiatuntemus ja koulutus kaasuasennuslupia varten.
Kaasukäyttöisiä ajoneuvoja on Euroopassa noin miljoona. Suomessa ei kuitenkaan ole kuin yksi muutostöitä suorittava yritys (Oragas Oy). Kaasukäyttöisiä ajoneuvoja on noin 500, jotka kaikki ovat Etelä-Suomessa. Louen auton avulla voidaan saada kokemuksia siitä, kuinka biokaasuauto toimii Lapin vaihtelevissa ilmasto-oloissa.
Aiheen laajuuden vuoksi opinnäytetyössä perehdytään tarkemmin biokaasun tuotantoon sekä tutkitaan sitä, miten käytössä olevia ajoneuvoja voidaan muuttaa kaasukäyttöisiksi. Työn tavoitteena oli rakentaa kaasukäyttöinen auto Koulutuskuntayhtymä Lappialle. Auto muutettiin kaasukäyttöiseksi yhteistyössä Oragas Oy:n kanssa. Työssä kuvataan auton valintaa edeten eri osajärjestelmien kokoamisesta vaihe vaiheelta valmiiseen tieliikenteeseen katsastettuun kaasu- ja bensiinikäyttöiseen autoon. Tehodynamometrillä tehdyissä testauksessa havaittiin, että kaasulla ajettaessa auton tehot olivat 25 hv matalammat kuin bensiinillä ajettaessa. Kaasukäyttöisen auton moottorin teho kasvoi, kun autoon asennettiin sytytyksen ennakkosäätöyksikkö. Kaasukäyttöisen auton hyödyntäminen mahdollistuu, kun Louen opetusmaatilan yhteyteen rakennetaan biokaasulaitos. Laitoksessa tuotetaan käyttösähköä maatilalle ja polttoainetta kaasukäyttöiseen autoon. Biokaasulaitos valmistunee vuoden 2011 loppuun mennessä. Tavoitteena oli lisäksi saada henkilökohtaisesti riittävä asiatuntemus ja koulutus kaasuasennuslupia varten.
Kaasukäyttöisiä ajoneuvoja on Euroopassa noin miljoona. Suomessa ei kuitenkaan ole kuin yksi muutostöitä suorittava yritys (Oragas Oy). Kaasukäyttöisiä ajoneuvoja on noin 500, jotka kaikki ovat Etelä-Suomessa. Louen auton avulla voidaan saada kokemuksia siitä, kuinka biokaasuauto toimii Lapin vaihtelevissa ilmasto-oloissa.