Markkinointisuunnitelma yritysmyyntiin Jungle Juice Barille
Mustalahti, Aino (2019)
Mustalahti, Aino
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016266
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin toimeksiantajayritykselle markkinointisuunnitelma yritysasiakasmyyntiä varten. Toimeksiantaja on suomalainen kahvila-alan yritys Smoothie Heaven Oy, joka käyttää toiminimeä Jungle Juice Bar. Jungle Juice Barilla on yli 50 toimipistettä Suomessa ja Ruotsissa, ja yritys työllistää yli 400 työntekijää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin käsittelemään markkinointiviestintään ja markkinoinnin suunnitteluun liittyvää teoriaa. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintään ja markkinointiin liittyviä teorioita, näkemyksiä ja menetelmiä, jotka palvelivat parhaiten opinnäytetyön sekä markkinointisuunnitelman tavoitteita. Teoriaosuuden pohjalta toteutetaan opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja yritysasiakkaille markkinoimiselle: markkinoinnin tulisi olla helposti toteutettavaa ja suunnattu oikealle kohderyhmälle. Tavoitteeseen pääsemiseksi opinnäytetyössä toteutettiin markkinointisuunnitelma.
Markkinointisuunnitelma toteutettiin Microsoft Word-ohjelman avulla ja se olisi mahdollista tulostaa konkreettiseksi vihoksi. Suunnitelmassa esitellään yritysasiakasmyynnin markkinoimisen missio ja tavoitteet, tilanneanalyysi SWOT-analyysin avulla, markkinoinnin strategia, markkinointimix, suunnitelman käyttöönotto sekä seuranta ja arviointi. Valmiin markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantaja voi aloittaa yritysasiakasmyynnin ja sen markkinoimisen sekä tarkastella myynnin ja markkinoinnin onnistumista.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin käsittelemään markkinointiviestintään ja markkinoinnin suunnitteluun liittyvää teoriaa. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointiviestintään ja markkinointiin liittyviä teorioita, näkemyksiä ja menetelmiä, jotka palvelivat parhaiten opinnäytetyön sekä markkinointisuunnitelman tavoitteita. Teoriaosuuden pohjalta toteutetaan opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli markkinointisuunnitelma.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja yritysasiakkaille markkinoimiselle: markkinoinnin tulisi olla helposti toteutettavaa ja suunnattu oikealle kohderyhmälle. Tavoitteeseen pääsemiseksi opinnäytetyössä toteutettiin markkinointisuunnitelma.
Markkinointisuunnitelma toteutettiin Microsoft Word-ohjelman avulla ja se olisi mahdollista tulostaa konkreettiseksi vihoksi. Suunnitelmassa esitellään yritysasiakasmyynnin markkinoimisen missio ja tavoitteet, tilanneanalyysi SWOT-analyysin avulla, markkinoinnin strategia, markkinointimix, suunnitelman käyttöönotto sekä seuranta ja arviointi. Valmiin markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantaja voi aloittaa yritysasiakasmyynnin ja sen markkinoimisen sekä tarkastella myynnin ja markkinoinnin onnistumista.