Juniorijalkapalloturnauksen kehittäminen : FC Reippaan Lahti Soccer -turnaus
Laurén, Juho; Raskunen, Riina (2010)
Laurén, Juho
Raskunen, Riina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111014332
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee FC Reippaan Lahti Soccer -juniorijalkapalloturnauksen osallistujien tyytyväisyyttä tapahtumaan sekä turnauksen kehittämistä. Lahti Soccer -turnaus järjestettiin 13. kerran 2. – 4.7.2010 ja opinnäytetyön toimeksiantaja on FC Reipas ry. Tutkimustulokset antavat FC Reippaalle aikaisempaa tarkempaa informaatiota Lahti Soccer -turnaukseen osallistuvien joukkueiden tyytyväisyydestä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vuoden 2010 Lahti Soccer -turnaukseen osallistuneiden joukkueiden kokemaa palvelun laadun tasoa sekä löytää osa-alueita, joita turnauksessa tulisi kehittää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka toteutettiin Webropol-ohjelmaa käyttäen ja lähetettiin joukkueiden yhteyshenkilöille heti turnauksen jälkeen. Kyselylomake lähti kaikkiaan 115 henkilölle ja vastauksia saatiin 73.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Palvelut ja asiakastyytyväisyys muodostavat ensimmäisen osuuden ja juniorien urheilutapahtuman järjestäminen toisen. Nämä osuudet rakentavat yhdessä pohjan kyselylomakkeelle. Palvelujen ja asiakastyytyväisyyden tutkiminen on oleellinen osa mielipidekyselyn rakentamisessa, ja juniorien urheilutapahtuman järjestäminen selventää projektin näkökulmasta turnauksen toteuttamista.
Tutkimustuloksien perusteella vuoden 2010 Lahti Soccer -turnaus onnistui erittäin hyvin. Suuria epäkohtia tai tyytymättömyyttä turnauksen osa-alueilla ei ollut ja keskimäärin osallistuneet joukkueet olivat tyytyväisiä turnaukseen. Turnauksen vahvuuksia oli tapahtumapaikka, osaava turnaushenkilökunta sekä toimivat aikataulut. Kehittämiskohteita vastausten perusteella oli pukuhuoneet ja peseytymistilat sekä tuomarityö ja opasteet. Jatkossakin turnaukseen aikoo kuitenkin osallistua lähes kaksi kolmasosaa joukkueista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vuoden 2010 Lahti Soccer -turnaukseen osallistuneiden joukkueiden kokemaa palvelun laadun tasoa sekä löytää osa-alueita, joita turnauksessa tulisi kehittää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka toteutettiin Webropol-ohjelmaa käyttäen ja lähetettiin joukkueiden yhteyshenkilöille heti turnauksen jälkeen. Kyselylomake lähti kaikkiaan 115 henkilölle ja vastauksia saatiin 73.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Palvelut ja asiakastyytyväisyys muodostavat ensimmäisen osuuden ja juniorien urheilutapahtuman järjestäminen toisen. Nämä osuudet rakentavat yhdessä pohjan kyselylomakkeelle. Palvelujen ja asiakastyytyväisyyden tutkiminen on oleellinen osa mielipidekyselyn rakentamisessa, ja juniorien urheilutapahtuman järjestäminen selventää projektin näkökulmasta turnauksen toteuttamista.
Tutkimustuloksien perusteella vuoden 2010 Lahti Soccer -turnaus onnistui erittäin hyvin. Suuria epäkohtia tai tyytymättömyyttä turnauksen osa-alueilla ei ollut ja keskimäärin osallistuneet joukkueet olivat tyytyväisiä turnaukseen. Turnauksen vahvuuksia oli tapahtumapaikka, osaava turnaushenkilökunta sekä toimivat aikataulut. Kehittämiskohteita vastausten perusteella oli pukuhuoneet ja peseytymistilat sekä tuomarityö ja opasteet. Jatkossakin turnaukseen aikoo kuitenkin osallistua lähes kaksi kolmasosaa joukkueista.