Game of Life : luonnollinen käyttöliittymä digitaalisessa taideteoksessa
Tolonen, Mikko (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111514476
Tiivistelmä
Opinnäytteeni on digitaalinen taideteos jossa teoksen kokija on vuorovaikutuksessa tietokoneella simuloituun puuhun erilaisten luonnollisten, jokapäiväisestä elämästä tuttujen vuorovaikutuskeinojen välityksellä.
Teos ei ole ihmisestä riippumaton, vain ulkoapäin tarkasteltava kohde, vaan se muodostuu nimenomaisesti ihmisen ja tietokoneen interaktiosta. Vuorovaikutuksen keinoiksi olen valinnut valon voimakkuuden, veden määrän astiassa, mullan painon, ilman liikkeen puhalluksen välityksellä sekä lämmön joka tulee ihmisen kosketuksen kautta. Kyseiset vuorovaikutuskeinot ovat tuttuja ilmiöitä jokapäiväisestä inhimillisestä elämästä ja koemme ne orgaanisina luonnonilmiöinä. Niiden voidaankin nähdä edustavan vastakohtaa ihmistekoisen teknologian ja tietokoneiden maailman kanssa, joka varsinkin aiemmin on mielletty varsin kovaksi ja kylmäksi.
Teoksen nimi viittaa myös englantilaisen matemaatikko John Horton Conwayn 1970-luvulla kehittämään soluautomaattiin "Game of Life, jossa tietokoneella simuloidaan alkeellisia elämänmuotoja, eräänlaisia soluja. Haluan teokseni kautta myös pohtia luonnollisen ja keinotekoisen elämän suhdetta.
Teoksen kaksi pääasiallista viitekehystä ovat käyttöliittymäsuunnitelu ja digitaalinen taide. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käyn läpi näiden alojen historiaa ja näkemyksiä sekä pohdin näiden tieteen- ja taiteenalojen suhdetta ”Game of Life” -teokseeni.
Teos ei ole ihmisestä riippumaton, vain ulkoapäin tarkasteltava kohde, vaan se muodostuu nimenomaisesti ihmisen ja tietokoneen interaktiosta. Vuorovaikutuksen keinoiksi olen valinnut valon voimakkuuden, veden määrän astiassa, mullan painon, ilman liikkeen puhalluksen välityksellä sekä lämmön joka tulee ihmisen kosketuksen kautta. Kyseiset vuorovaikutuskeinot ovat tuttuja ilmiöitä jokapäiväisestä inhimillisestä elämästä ja koemme ne orgaanisina luonnonilmiöinä. Niiden voidaankin nähdä edustavan vastakohtaa ihmistekoisen teknologian ja tietokoneiden maailman kanssa, joka varsinkin aiemmin on mielletty varsin kovaksi ja kylmäksi.
Teoksen nimi viittaa myös englantilaisen matemaatikko John Horton Conwayn 1970-luvulla kehittämään soluautomaattiin "Game of Life, jossa tietokoneella simuloidaan alkeellisia elämänmuotoja, eräänlaisia soluja. Haluan teokseni kautta myös pohtia luonnollisen ja keinotekoisen elämän suhdetta.
Teoksen kaksi pääasiallista viitekehystä ovat käyttöliittymäsuunnitelu ja digitaalinen taide. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käyn läpi näiden alojen historiaa ja näkemyksiä sekä pohdin näiden tieteen- ja taiteenalojen suhdetta ”Game of Life” -teokseeni.