Puvustuksen suunnittelu Utran kesäteatterille
Piirainen, Terhi (2010)
Piirainen, Terhi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114363
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111114363
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli suunnitella puvustus joensuulaisen Utransaaren kesäteatterin näytel-mään Kaksoiselämää. Näytelmää esitettiin heinä-elokuussa 2010. Tavoitteenani oli suunnitella onnistunut puvustuskokonaisuus, joka tukisi näytelmää ja erityisesti näyttelijöiden roolityötä.
Lisäksi tarkastelin pukusuunnittelijan suunnitteluprosessia, jonka pohjana käytin Peter Check-landin (1984) pehmeän systeemisuunnittelun mallia. Malli käsittää seitsemän eri vaihetta, jotka on jaettu kahteen eri kenttään: reaalimaailmaan ja ideoiden ja teorioiden maailmaan. Systeemissä edetään siirtymällä kentästä toiseen ja palaamalla takaisin. Reaalimaailman reunaehdot otetaan huomioon ideoiden ja teorioiden maailmassa suunniteltaessa, ja siellä syntyneitä ideoita testataan käytännössä palattaessa reaalimaailmaan.
Näytelmä sijoittui nykypäivään ja tehtävänäni oli suunnitella realistinen 24 eri asukokonaisuutta käsittänyt puvustus. Suunnittelun pohjaksi keräsin tämän hetken muodista kuvakollaaseja niin naisten kun lasten pukeutumisesta. Vastuullani oli myös puvustuksen toteutus, jonka kokosin pääasiassa kirpputoreilta ja osittain itse valmistaen.
Ensimmäinen kokonaan yksin vastuullani ollut puvustus oli osittain onnistunut, vaikka siinä oli-sikin ollut paljon parantamisen varaa. Erityisesti lastenosalta puvustus olisi vaatinut enemmän panostusta. Ohjaajalta ja näyttelijöiltä sain erittäin positiivista palautetta tekemästäni työstä. Pro-sessi oli kaikin puolin hyvin opettavainen, vaikkei lopputulos täysin tyydyttänytkään itseäni.
Lisäksi tarkastelin pukusuunnittelijan suunnitteluprosessia, jonka pohjana käytin Peter Check-landin (1984) pehmeän systeemisuunnittelun mallia. Malli käsittää seitsemän eri vaihetta, jotka on jaettu kahteen eri kenttään: reaalimaailmaan ja ideoiden ja teorioiden maailmaan. Systeemissä edetään siirtymällä kentästä toiseen ja palaamalla takaisin. Reaalimaailman reunaehdot otetaan huomioon ideoiden ja teorioiden maailmassa suunniteltaessa, ja siellä syntyneitä ideoita testataan käytännössä palattaessa reaalimaailmaan.
Näytelmä sijoittui nykypäivään ja tehtävänäni oli suunnitella realistinen 24 eri asukokonaisuutta käsittänyt puvustus. Suunnittelun pohjaksi keräsin tämän hetken muodista kuvakollaaseja niin naisten kun lasten pukeutumisesta. Vastuullani oli myös puvustuksen toteutus, jonka kokosin pääasiassa kirpputoreilta ja osittain itse valmistaen.
Ensimmäinen kokonaan yksin vastuullani ollut puvustus oli osittain onnistunut, vaikka siinä oli-sikin ollut paljon parantamisen varaa. Erityisesti lastenosalta puvustus olisi vaatinut enemmän panostusta. Ohjaajalta ja näyttelijöiltä sain erittäin positiivista palautetta tekemästäni työstä. Pro-sessi oli kaikin puolin hyvin opettavainen, vaikkei lopputulos täysin tyydyttänytkään itseäni.