Baltic Circle -festivaalin markkinointisuunnitelma kävijämäärän lisäämisen näkökulmasta
Pietilä, Vilma (2010)
Pietilä, Vilma
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110514196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110514196
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa markkinointisuunnitelma kansainväliselle Baltic Circle -teatterifestivaalille kävijämäärän lisäämisen näkökulmasta. Baltic Circle on marraskuussa vuosittain tapahtuva eurooppalaisen nykyteatterin uusimpia suuntauksia esittelevä festivaali. Se järjestetään seitsemättä kertaa syksyllä 2010, eikä festivaalille ole aiemmin tehty perusteellista markkinointisuunnitelmaa.
Baltic Circlen markkinointia on haluttu kehittää ja kävijämäärää lisätä. Tähän tavoitteeseen laatimani markkinointisuunnitelma on hyödyllinen väline. Opinnäytetyö pyrkii arvioimaan festivaalin markkinoita ja toimintaympäristöä sekä analysoimaan toimialan kehitystä ja Baltic Circlea organisaationa. Taustaselvityksen ja segmentoinnin pohjalta olen ideoinut markkinoinnin käytännön toteutusta, markkinointikanavia ja -toimenpiteitä. Opinnäytetyön varsinainen tuotos on liitteenä oleva markkinointisuunnitelma.
Pohjana opinnäytetyölle on syksyllä 2009 toteutettu Baltic Circle -festivaalin yleisötutkimus. Tutkimus on jäänyt keskeneräiseksi, mutta jo vastausjakaumat ja alustava analyysi tuovat esiin festivaalin markkinoinnin kannalta olennaisimmat kohderyhmät. Keskitetyn markkinoinnin mukaisesti olen yleisötutkimuksen pohjalta valinnut tärkeimmät segmentit ja kohdistanut markkinointitoimenpiteiden suunnittelun niihin.
Opinnäytetyössä tulee esiin, että Baltic Circle -festivaalin markkinoinnin kehittämisessä haasteellisimmaksi osoittautuu rajalliset henkilöstöresurssit, jotka vaikeuttavat strategista suunnittelua ja markkinoinnin käytännön toteutusta. Resurssien puitteissa Baltic Circle -festivaalilla on kuitenkin mahdollisuus hoitaa tapahtumamarkkinointi menestyksekkäästi, kun markkinointitoimenpiteet yhdistetään kampanjoiksi. Erityistä hyötyä on Baltic Circlen verkkosivujen kehittämisestä, sosiaalisen median ja Internetin ilmaisten markkinointikanavien hyödyntämisestä, panostamisesta laadukkaisiin printtimainosmateriaaleihin sekä proaktiivisesta mediastrategiasta.
Markkinointisuunnitelma on toiminut hyvänä pohjana vuoden 2010 festivaalin markkinoinnin toteutukselle. Markkinointistrategian ja markkinointisuunnitelman kehittämisideoiden pohjalta festivaalin markkinointia voidaan kehittää tulevina vuosina. Työllä on käyttöarvoa myös muille pienten markkinointiresurssien kanssa työskenteleville kulttuuriorganisaatioille, erityisesti esittävän taiteen kentällä.
Baltic Circlen markkinointia on haluttu kehittää ja kävijämäärää lisätä. Tähän tavoitteeseen laatimani markkinointisuunnitelma on hyödyllinen väline. Opinnäytetyö pyrkii arvioimaan festivaalin markkinoita ja toimintaympäristöä sekä analysoimaan toimialan kehitystä ja Baltic Circlea organisaationa. Taustaselvityksen ja segmentoinnin pohjalta olen ideoinut markkinoinnin käytännön toteutusta, markkinointikanavia ja -toimenpiteitä. Opinnäytetyön varsinainen tuotos on liitteenä oleva markkinointisuunnitelma.
Pohjana opinnäytetyölle on syksyllä 2009 toteutettu Baltic Circle -festivaalin yleisötutkimus. Tutkimus on jäänyt keskeneräiseksi, mutta jo vastausjakaumat ja alustava analyysi tuovat esiin festivaalin markkinoinnin kannalta olennaisimmat kohderyhmät. Keskitetyn markkinoinnin mukaisesti olen yleisötutkimuksen pohjalta valinnut tärkeimmät segmentit ja kohdistanut markkinointitoimenpiteiden suunnittelun niihin.
Opinnäytetyössä tulee esiin, että Baltic Circle -festivaalin markkinoinnin kehittämisessä haasteellisimmaksi osoittautuu rajalliset henkilöstöresurssit, jotka vaikeuttavat strategista suunnittelua ja markkinoinnin käytännön toteutusta. Resurssien puitteissa Baltic Circle -festivaalilla on kuitenkin mahdollisuus hoitaa tapahtumamarkkinointi menestyksekkäästi, kun markkinointitoimenpiteet yhdistetään kampanjoiksi. Erityistä hyötyä on Baltic Circlen verkkosivujen kehittämisestä, sosiaalisen median ja Internetin ilmaisten markkinointikanavien hyödyntämisestä, panostamisesta laadukkaisiin printtimainosmateriaaleihin sekä proaktiivisesta mediastrategiasta.
Markkinointisuunnitelma on toiminut hyvänä pohjana vuoden 2010 festivaalin markkinoinnin toteutukselle. Markkinointistrategian ja markkinointisuunnitelman kehittämisideoiden pohjalta festivaalin markkinointia voidaan kehittää tulevina vuosina. Työllä on käyttöarvoa myös muille pienten markkinointiresurssien kanssa työskenteleville kulttuuriorganisaatioille, erityisesti esittävän taiteen kentällä.