Panimotynnyrilinjan ohjausjärjestelmän modernisointi
Kanervo, Marko (2010)
Kanervo, Marko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010110314113
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on panimotynnyrilinjaston lavaaja- ja purkurobottien logiikka-ohjausjärjestelmien modernisointi. Robotit oli toteutettu Siemens S5 -sarjan logiikalla 1990-luvun alkupuolella, ja logiikkajärjestelmät oli tarkoituksena modernisoida uudempaan Siemens S7 -sarjaan.
Sähkösuunnittelussa on käytetty Kymdata CADS-ohjelmaa, jolla on piirretty olemassa olevista sähkökuvista päivitetyt versiot. Panimotynnyrilinjaston lavaaja- ja purkurobottien käyttöliittymät pysyivät samoina, joten modernisointi koskee vain logiikkayksiköitä, logiikkaohjelmaa ja sähkökuvia.
Siemens S5 -sarjan logiikkaohjelma käännettiin Siemens Step7 Manager-ohjelmalla, josta löytyy erillinen S5-S7-käännösohjelma. Käännöksen jälkeen logiikkaohjelmaan lisättiin kommentit ja tarvittavat muutokset. Vanhan logiikkaohjelman kommenttien ja symbolien puuttuessa vanha ohjelma oli vaikeasti luettavaa. Uusi S7-ohjelma sisältää kommentit ja symbolit, jolloin ohjelman luettavuus parani.
Panimotynnyrilinjaston logiikkaohjausjärjestelmän koeajot olivat kahdessa eri vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa logiikkaohjelma koeajettiin Step7-ohjelmalla, ja sen todettiin olevan kunnossa. Toisessa vaiheessa logiikkayksiköt asennettiin paikoilleen ja koeajettiin. Molemmat vaiheet sujuivat ongelmitta. Opinnäytetyö onnistui hyvin eikä suurempia ongelmia asennuksessa tai suunnittelussa ilmennyt.
Sähkösuunnittelussa on käytetty Kymdata CADS-ohjelmaa, jolla on piirretty olemassa olevista sähkökuvista päivitetyt versiot. Panimotynnyrilinjaston lavaaja- ja purkurobottien käyttöliittymät pysyivät samoina, joten modernisointi koskee vain logiikkayksiköitä, logiikkaohjelmaa ja sähkökuvia.
Siemens S5 -sarjan logiikkaohjelma käännettiin Siemens Step7 Manager-ohjelmalla, josta löytyy erillinen S5-S7-käännösohjelma. Käännöksen jälkeen logiikkaohjelmaan lisättiin kommentit ja tarvittavat muutokset. Vanhan logiikkaohjelman kommenttien ja symbolien puuttuessa vanha ohjelma oli vaikeasti luettavaa. Uusi S7-ohjelma sisältää kommentit ja symbolit, jolloin ohjelman luettavuus parani.
Panimotynnyrilinjaston logiikkaohjausjärjestelmän koeajot olivat kahdessa eri vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa logiikkaohjelma koeajettiin Step7-ohjelmalla, ja sen todettiin olevan kunnossa. Toisessa vaiheessa logiikkayksiköt asennettiin paikoilleen ja koeajettiin. Molemmat vaiheet sujuivat ongelmitta. Opinnäytetyö onnistui hyvin eikä suurempia ongelmia asennuksessa tai suunnittelussa ilmennyt.