Live Rock Scene in Helsinki : Venues Facing the Challenges of Marketing, Management and Communication
Kauranen, Reetta (2010)
Kauranen, Reetta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010061712337
Tiivistelmä
Musiikin fyysisen kulutuksen laskiessa kysyntä livemusiikin elämyksille kasvaa. Alan ammattilaiset etsivät jatkuvasti keinoja laajentaa tarjontaa, kehittyä uusille tasoille ja
löytää lisää livemusiikin kuluttajia. Tämä vaatii yhä enemmän taitoja ja tietämystä niin markkinoinnin, asiakaspalvelun, teknologian kuin kommunikaation malleista ja työvälineistä.
Tutkimusta varten aihe on rajattu koskemaan Helsingin elävän rockmusiikin kenttää. Helsingin livemusiikkibisnes kasvaa ja klubeja tulee jatkuvasti lisää, pakottaen pienet keikkapaikat taistelemaan paikastaan markkinaraossa. Tästä seuraa haasteita niin promoottoreille, keikkamyyjille kuin artisteillekin, kun uusien asiakkaiden houkutteleminen ja kanta-asiakkuuksien ylläpito vaativat yhä enemmän toimia markkinoinnin ja kommunikoinnin saralla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa toimialan nykyinen tilanne ja kehityksen suunta alan ammattilaisten silmissä. Tätä varten tutkimuksessa on haastateltu kolmen keikkapaikan promoottoria ja keikkamyyjää, sekä vastakkainen
näkökulma huomioiden tuotettu online-kysely tunnetun liveklubin asiakaskunnalle.
Tutkimus ei tarjoa valmiita välineitä tulevaisuuteen, mutta kartoittaa eri osapuolten näkemyksiä ja ristiriidat, joista kommunikointi on yksi tulevaisuuden suurimmista haasteista livebisneksessä.
löytää lisää livemusiikin kuluttajia. Tämä vaatii yhä enemmän taitoja ja tietämystä niin markkinoinnin, asiakaspalvelun, teknologian kuin kommunikaation malleista ja työvälineistä.
Tutkimusta varten aihe on rajattu koskemaan Helsingin elävän rockmusiikin kenttää. Helsingin livemusiikkibisnes kasvaa ja klubeja tulee jatkuvasti lisää, pakottaen pienet keikkapaikat taistelemaan paikastaan markkinaraossa. Tästä seuraa haasteita niin promoottoreille, keikkamyyjille kuin artisteillekin, kun uusien asiakkaiden houkutteleminen ja kanta-asiakkuuksien ylläpito vaativat yhä enemmän toimia markkinoinnin ja kommunikoinnin saralla.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa toimialan nykyinen tilanne ja kehityksen suunta alan ammattilaisten silmissä. Tätä varten tutkimuksessa on haastateltu kolmen keikkapaikan promoottoria ja keikkamyyjää, sekä vastakkainen
näkökulma huomioiden tuotettu online-kysely tunnetun liveklubin asiakaskunnalle.
Tutkimus ei tarjoa valmiita välineitä tulevaisuuteen, mutta kartoittaa eri osapuolten näkemyksiä ja ristiriidat, joista kommunikointi on yksi tulevaisuuden suurimmista haasteista livebisneksessä.