Puhtauspalvelun hankintaprosessi - Case kiinteistösiivous
Hakanen, Maarit (2010)
Hakanen, Maarit
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090912947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090912947
Tiivistelmä
Vuonna 2000 toimitilojen puhtaanapidon arvo Suomessa oli 1,98 miljardia euroa, josta puhtauspalveluyritysten osuus oli 535 miljoonaa euroa. Vuonna 2007 puhtauspalveluyritysten liikevaihto oli noin 1 450 miljoonaa euroa. Puhtauspalveluyritysten liikevaihto on yli kaksinkertaistunut tällä vuosikymmenellä. Puhtauspalvelun ostopalvelu tulee edelleen lisääntymään erityisesti kuntasektorin ulkoistustoimenpiteiden myötä.
Puhtauspalvelun ostaminen ja myyminen tapahtuvat markkinavoimien vahvasti hallitsemassa toimintaympäristössä, ja puhtauspalvelun onnistunut ostaminen vaatii niin osto-osaamista kuin puhtauspalveluihin liittyvää erityisosaamista kuin prosessiosaamistakin. On selkeitä viitteitä siitä, että erilaisille yhteisyömuodoille on kysyntää ja, että nämä tulevat korostumaan entisestään puhtauspalveluiden hankintaprosesseissa.
Tämän työn johtoajatuksena on etsiä innovatiivisia, eri osapuolten väliseen yhteistyöhön perustuvia ratkaisuja puhtauspalvelun hankintaan ostopalveluna. Tämän työn tavoitteena on suunnitella ostopalveluna toteutettavan puhtauspalvelun hankintaa varten konsepti, joka tukee yhteistyön kehittämistä puhtauspalvelun hankintaprosessiin osallistuvien osapuolten välillä erityisesti kiinteistösiivouksen segmentissä.
Ratkaisuja etsitään case-tapauksen kautta. Kehittämishanke kuvaa yhden tapauksen elinkaaren alkaen hankinnan valmistelusta ja päätyen sopimuksenaikaiseen hallintaan ensimmäisen puolentoista vuoden sopimuskauden aikana.
Tässä laadullisesti painottuneessa tutkimuksessa pyritään ennen kaikkea ymmärtämään tutkimuskohdetta. Konseptin kehittämismenetelmänä toimii kulttuurihistorialliseen toiminnan teoriaan perustuva kehittävä työntutkimus. Aineiston, joka pohjimmiltaan on syntynyt vuorovaikutteisesti, hankinta perustuu kirjoittajan osallistuvaan havainnointiin. Aineistoa analysoidaan kehittämishankkeen edetessä. Aineiston keruu ja analysointi samanaikaisesti soveltuu laadulliseen lähestymistapaan, koska tarkoituksena on aineiston monitahoinen ja yksityiskohtainen tarkastelu.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi tavoitteen mukainen konsepti, jonka ydinsisältöä ovat systemaattisuus, yhteistoiminnallisuus ja dokumentoinnin järjestelmällisyys.
Puhtauspalvelun ostaminen ja myyminen tapahtuvat markkinavoimien vahvasti hallitsemassa toimintaympäristössä, ja puhtauspalvelun onnistunut ostaminen vaatii niin osto-osaamista kuin puhtauspalveluihin liittyvää erityisosaamista kuin prosessiosaamistakin. On selkeitä viitteitä siitä, että erilaisille yhteisyömuodoille on kysyntää ja, että nämä tulevat korostumaan entisestään puhtauspalveluiden hankintaprosesseissa.
Tämän työn johtoajatuksena on etsiä innovatiivisia, eri osapuolten väliseen yhteistyöhön perustuvia ratkaisuja puhtauspalvelun hankintaan ostopalveluna. Tämän työn tavoitteena on suunnitella ostopalveluna toteutettavan puhtauspalvelun hankintaa varten konsepti, joka tukee yhteistyön kehittämistä puhtauspalvelun hankintaprosessiin osallistuvien osapuolten välillä erityisesti kiinteistösiivouksen segmentissä.
Ratkaisuja etsitään case-tapauksen kautta. Kehittämishanke kuvaa yhden tapauksen elinkaaren alkaen hankinnan valmistelusta ja päätyen sopimuksenaikaiseen hallintaan ensimmäisen puolentoista vuoden sopimuskauden aikana.
Tässä laadullisesti painottuneessa tutkimuksessa pyritään ennen kaikkea ymmärtämään tutkimuskohdetta. Konseptin kehittämismenetelmänä toimii kulttuurihistorialliseen toiminnan teoriaan perustuva kehittävä työntutkimus. Aineiston, joka pohjimmiltaan on syntynyt vuorovaikutteisesti, hankinta perustuu kirjoittajan osallistuvaan havainnointiin. Aineistoa analysoidaan kehittämishankkeen edetessä. Aineiston keruu ja analysointi samanaikaisesti soveltuu laadulliseen lähestymistapaan, koska tarkoituksena on aineiston monitahoinen ja yksityiskohtainen tarkastelu.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi tavoitteen mukainen konsepti, jonka ydinsisältöä ovat systemaattisuus, yhteistoiminnallisuus ja dokumentoinnin järjestelmällisyys.