”Mitä neuvolassa tapahtuu”. : Ohjausmateriaalin tuottaminen esikouluikäisten lasten neuvolapeloista Kajaanin ammattikorkeakoulun oppimisneuvolaan.
Kemppainen, Sanna; Pohjola, Sanna (2009)
Kemppainen, Sanna
Pohjola, Sanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102213904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102213904
Tiivistelmä
Pelot ovat osa jokaisen lapsen kasvua. Pelot suojaavat vaaroilta. Yksikään leikki-ikäinen ei voi välttyä yllättäviltä ja
isoilta tilanteilta. Lapsi oppii vähitellen omassa tahdissaan hylkäämään pelkojaan, kun hän huomaa, että pelko on
turhaa. Todelliset pelot syrjäyttävät epätodelliset. Pelkojen myötä lapsi oppii hallitsemaan tunteitaan ja hänen itsevarmuutensa
kasvaa.
Kajaanin ammattikorkeakoulun sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan yksikkö tarjoaa terveyspalveluja oppimisneuvolassa,
jossa opiskelijat opetussuunnitelman mukaan harjoittelevat terveyttä edistävää hoitotyötä opettajiensa ja
terveydenhoitajan ohjauksessa.
Opinnäytetyömme tulee Kajaanin ammattikorkeakoulun oppimisneuvolaan terveyskouluun. Terveyskoulu koostuu
viidestä eri osa-alueesta. Niitä ovat elämän alkaminen, terveellinen ravinto, lasten tapaturmat ja ensiapu, leikkaussali
ja neuvola. Meidän opinnäytetyömme tuotos tulee neuvolaosioon.
Tavoitteena oli tehdä ohjausmateriaali, jonka avulla Kajaanin ammattikorkeakoulun oppimisneuvolassa voidaan
ohjata esikouluikäisiä lapsia hallitsemaan neuvolapelkoja. Ohjausmateriaalin tarkoituksena on palvella Kajaanin
ammattikorkeakoulun oppimisneuvolan työntekijöitä ja opiskelijoita. Ohjausmateriaali sisältää ohjauskansioin.
Ohjauskansio koostuu neljästä eri osa-alueesta eli videosta, tutustumisesta Kajaanin ammattikorkeakoulun oppimisneu-
volan tiloihin, leikkimisestä ja ohjaustapahtuman lopetuksesta. Ohjausmateriaalia voidaan hyödyntää
myös neuvoloissa.
Ohjausmateriaalin tärkeimpänä sisällöllisenä tietolähteenä käytettiin aikaisemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta
saatua lähdemateriaalia. Ohjausmateriaalin sisältö sidottiin opinnäytetyön kirjalliseen osioon. Video kuvattiin ja se
sisältää esikouluikäisen lapsen neuvolakäynnin
isoilta tilanteilta. Lapsi oppii vähitellen omassa tahdissaan hylkäämään pelkojaan, kun hän huomaa, että pelko on
turhaa. Todelliset pelot syrjäyttävät epätodelliset. Pelkojen myötä lapsi oppii hallitsemaan tunteitaan ja hänen itsevarmuutensa
kasvaa.
Kajaanin ammattikorkeakoulun sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan yksikkö tarjoaa terveyspalveluja oppimisneuvolassa,
jossa opiskelijat opetussuunnitelman mukaan harjoittelevat terveyttä edistävää hoitotyötä opettajiensa ja
terveydenhoitajan ohjauksessa.
Opinnäytetyömme tulee Kajaanin ammattikorkeakoulun oppimisneuvolaan terveyskouluun. Terveyskoulu koostuu
viidestä eri osa-alueesta. Niitä ovat elämän alkaminen, terveellinen ravinto, lasten tapaturmat ja ensiapu, leikkaussali
ja neuvola. Meidän opinnäytetyömme tuotos tulee neuvolaosioon.
Tavoitteena oli tehdä ohjausmateriaali, jonka avulla Kajaanin ammattikorkeakoulun oppimisneuvolassa voidaan
ohjata esikouluikäisiä lapsia hallitsemaan neuvolapelkoja. Ohjausmateriaalin tarkoituksena on palvella Kajaanin
ammattikorkeakoulun oppimisneuvolan työntekijöitä ja opiskelijoita. Ohjausmateriaali sisältää ohjauskansioin.
Ohjauskansio koostuu neljästä eri osa-alueesta eli videosta, tutustumisesta Kajaanin ammattikorkeakoulun oppimisneu-
volan tiloihin, leikkimisestä ja ohjaustapahtuman lopetuksesta. Ohjausmateriaalia voidaan hyödyntää
myös neuvoloissa.
Ohjausmateriaalin tärkeimpänä sisällöllisenä tietolähteenä käytettiin aikaisemmista tutkimuksista ja kirjallisuudesta
saatua lähdemateriaalia. Ohjausmateriaalin sisältö sidottiin opinnäytetyön kirjalliseen osioon. Video kuvattiin ja se
sisältää esikouluikäisen lapsen neuvolakäynnin