Sairaanhoitajaopiskelijan kliininen osaaminen ja arviointi aikuisten mielenterveyshoitotyössä
Johansson, Samera; Kaija, Janette (2019)
Johansson, Samera
Kaija, Janette
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016303
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana yleSHarviointi-hanketta, jonka tarkoituksena on valtakunnallisesti yhtenäistää osaamisvaatimukset ja kehittää toimivia arvioinnin menetelmiä sairaanhoitajatutkinnon opetussuunnitelmiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä sairaanhoitajaopiskelijan tulisi osata mielenterveyshoitotyön opintojakson jälkeen aikuisten mielenterveyshoitotyöstä sekä luoda arviointimenetelmä ja -kriteerit osaamisen arvioimiseksi. Opinnäytetyössä keskitytään erityisesti hoitosuhdetyöskentelyyn mielenterveyshoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa suomalaisen sairaanhoitajakoulutuksen laatua sekä yhdenmukaisuutta ja tuottaa potilaille aikaisempaa turvallisempaa hoitoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperustaisella menetelmällä. Tarkoituksena on tuoda esille aiemmin tutkittua tietoa, joka on opinnäytetyötä ohjaavien kysymyksien pohjalta valittu sopivasta kirjallisuudesta. Lisäksi tietoa etsittiin luotettavilta Internet-sivuilta, kuten Suomen mielenterveysseura.
Opinnäytetyötä ohjaavien kysymysten pohjalta opinnäytetyössä määriteltiin sairaanhoitajaopiskelijan osaamisvaatimukset hoitosuhdetyöskentelyssä mielenterveyshoitotyön opintojakson jälkeen. Opinnäytetyötä ohjaavien kysymysten myötä kehiteltiin työssä myös kliinisen osaamisen arvioimiseksi potilastapaukseen pohjautuva simulaatiotilanne ja videoperusteinen koe, jossa arvioidaan sairaanhoitajaopiskelijan vuorovaikutusosaamista mielenterveyshoitotyössä. Simulaatiotilanteen ja videoperusteisen kokeen arviointi pohjautuvat Kalamazoon konsensuslausuman tarkistuslistaan. Tarkistuslista käännettiin suomen kielelle.
Arviointimenetelmissä käytettävälle tarkistuslistalle ei luotu hyväksytty/hylätty kriteereitä. Oikeiden vastauksien luominen toimisi hyvänä jatkoprojektiaiheena. Opinnäytetyössä kehitetyn simulaatiotilanteen ja videoperusteisen arviointimenetelmän sekä tarkistuslistan toimivuutta tulee kokeilla käytännössä ja tarpeiden mukaan kehittää sekä muokata niitä. This bachelor’s thesis was produced as part of the yleSHarviointi project. The purpose of the project is to unify competency requirements nationally and to develop practical assessment models into the curriculum of nurse degree programme.
The purpose of this bachelor’s thesis is to clarify, what a nurse student should know about nursing in adults’ mental health care and to create an assessment model and criteria to assess nursing students’ clinical competence. The aim of this study is to improve the assessment of nursing students’ competence in mental health care work. The study focuses especially on the care relationships in mental health care work.
This bachelor’s thesis was executed as a literature-based method. The purpose was to explore the already existing data which has been selected on the basis of the research questions. The data was collected from literature and from internet pages, such as the Finnish association for mental health.
Nurse students competency requirements in relationship care work after the mental health care course has been specified in this bachelor’s thesis. To assess the clinical knowledge, a simulation situation based on the patient case and video-based examination was developed. In the simulation and in the video-based examination, a teacher evaluates a student’s interaction skills. The criteria for evaluating the simulation and video-based examination are based on the checklist of the Kalamazo Consensus Statement. The checklist was translated into Finnish.
No criteria were created for the checklist used in the evaluation methods. Creating the right answers would be a good follow-up project. The functionality of the simulation situation and the video-based assessment method and the checklist must be tested in practice and according to needs, developed and modified.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, mitä sairaanhoitajaopiskelijan tulisi osata mielenterveyshoitotyön opintojakson jälkeen aikuisten mielenterveyshoitotyöstä sekä luoda arviointimenetelmä ja -kriteerit osaamisen arvioimiseksi. Opinnäytetyössä keskitytään erityisesti hoitosuhdetyöskentelyyn mielenterveyshoitotyössä. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa suomalaisen sairaanhoitajakoulutuksen laatua sekä yhdenmukaisuutta ja tuottaa potilaille aikaisempaa turvallisempaa hoitoa.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuusperustaisella menetelmällä. Tarkoituksena on tuoda esille aiemmin tutkittua tietoa, joka on opinnäytetyötä ohjaavien kysymyksien pohjalta valittu sopivasta kirjallisuudesta. Lisäksi tietoa etsittiin luotettavilta Internet-sivuilta, kuten Suomen mielenterveysseura.
Opinnäytetyötä ohjaavien kysymysten pohjalta opinnäytetyössä määriteltiin sairaanhoitajaopiskelijan osaamisvaatimukset hoitosuhdetyöskentelyssä mielenterveyshoitotyön opintojakson jälkeen. Opinnäytetyötä ohjaavien kysymysten myötä kehiteltiin työssä myös kliinisen osaamisen arvioimiseksi potilastapaukseen pohjautuva simulaatiotilanne ja videoperusteinen koe, jossa arvioidaan sairaanhoitajaopiskelijan vuorovaikutusosaamista mielenterveyshoitotyössä. Simulaatiotilanteen ja videoperusteisen kokeen arviointi pohjautuvat Kalamazoon konsensuslausuman tarkistuslistaan. Tarkistuslista käännettiin suomen kielelle.
Arviointimenetelmissä käytettävälle tarkistuslistalle ei luotu hyväksytty/hylätty kriteereitä. Oikeiden vastauksien luominen toimisi hyvänä jatkoprojektiaiheena. Opinnäytetyössä kehitetyn simulaatiotilanteen ja videoperusteisen arviointimenetelmän sekä tarkistuslistan toimivuutta tulee kokeilla käytännössä ja tarpeiden mukaan kehittää sekä muokata niitä.
The purpose of this bachelor’s thesis is to clarify, what a nurse student should know about nursing in adults’ mental health care and to create an assessment model and criteria to assess nursing students’ clinical competence. The aim of this study is to improve the assessment of nursing students’ competence in mental health care work. The study focuses especially on the care relationships in mental health care work.
This bachelor’s thesis was executed as a literature-based method. The purpose was to explore the already existing data which has been selected on the basis of the research questions. The data was collected from literature and from internet pages, such as the Finnish association for mental health.
Nurse students competency requirements in relationship care work after the mental health care course has been specified in this bachelor’s thesis. To assess the clinical knowledge, a simulation situation based on the patient case and video-based examination was developed. In the simulation and in the video-based examination, a teacher evaluates a student’s interaction skills. The criteria for evaluating the simulation and video-based examination are based on the checklist of the Kalamazo Consensus Statement. The checklist was translated into Finnish.
No criteria were created for the checklist used in the evaluation methods. Creating the right answers would be a good follow-up project. The functionality of the simulation situation and the video-based assessment method and the checklist must be tested in practice and according to needs, developed and modified.