Perehdytyskansio iltapäiväkerhoon
Huikari, Terhi (2010)
Huikari, Terhi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102013868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010102013868
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni ideointi lähti omasta halustani saada konkreettinen apuvälinen perehdyttämisen avuksi työpaikalleni. Tein opinnäytetyökseni perehdytyskansion yhteen iltapäiväkerhoon. Pienillä muutoksilla sitä voidaan hyödyntää myös yrityksen muissa kerhoissa. Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja sen tuloksena saimme perehdytyskansion perehdyttämisen tueksi.
Tavoitteena oli tehdä perehdytyskansio, jota käytetään ohjaajien perehdyttämisessä. Perehdytyksen apuna käytettävä lomake auttaa myös antamaan kaikille uusille työntekijöille samanlaisen perehdytyksen. Perehdytyskansion avulla perehdyttäminen tehdään työpaikalla näkyväksi. Seurantalomakkeesta nähdään, mitkä asiat uudelle työntekijälle on jo kerrottu ja mitä vielä kerrotaan.
Teoriana työssä on käytetty perehdyttämisestä ja iltapäivätoiminnasta kertovaa kirjallisuutta sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteita ja Vantaan lakisääteisen koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmaa.
Perehdyttämisessä on tärkeää tehdä siitä yksilöllistä ja vuorovaikutteista. Tämä on merkittävää sen takia, koska ihmiset ovat yksilöitä ja sisäistävät asioita eritahtiin. Vuorovaikutus perehdyttämisessä on hyvä asia sen takia, että silloin uusi työntekijä voi kysyä perehdyttäjältä mieltään askarruttavia kysymyksiä. Hyvällä perehdyttämisellä saadaan uudesta työntekijästä nopeasti työyhteisön täysivaltainen jäsen. Uusi työntekijä pystyy myös tekemään työnsä paremmin silloin, kun saa hyvän perehdytyksen. Hyvässä perehdyttämisessä on kolme vaihetta, jotka ovat ennen töihin tuloa, työt aloitettaessa ja muutama kuukausi töiden aloittamisen jälkeen. Näin perehdyttäminen on jaksottaista, jolloin uusien asioiden sisäistäminen on helpompaa.
Iltapäivätoiminnassa tärkeää on ohjaaminen. Ohjaajat suunnittelevat kerhon toiminnan, johon kuuluvat muun muassa aloitushetki, harrastehetki ja siirtymät. Ohjaajan tulee hallita ja motivoida lapsiryhmää, jolloin on hyvä osata erilaisia leikkejä. Lapset pitävät leikeistä ja heidät saadaan usein keskittymään ohjeiden antoon pienen leikin avulla.
Opinnäytetyön tekeminen oli opettavainen kokemus ja sain motivaatiota kehittää itseäni ohjaajana sekä perehdyttäjänä. Työssä haastavaa oli materiaalin löytäminen. Varsinkin iltapäivätoiminnasta löytyi vähän kirjallisuutta, mutta onneksi materiaalia oli myös internetissä.
Tavoitteena oli tehdä perehdytyskansio, jota käytetään ohjaajien perehdyttämisessä. Perehdytyksen apuna käytettävä lomake auttaa myös antamaan kaikille uusille työntekijöille samanlaisen perehdytyksen. Perehdytyskansion avulla perehdyttäminen tehdään työpaikalla näkyväksi. Seurantalomakkeesta nähdään, mitkä asiat uudelle työntekijälle on jo kerrottu ja mitä vielä kerrotaan.
Teoriana työssä on käytetty perehdyttämisestä ja iltapäivätoiminnasta kertovaa kirjallisuutta sekä koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan perusteita ja Vantaan lakisääteisen koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmaa.
Perehdyttämisessä on tärkeää tehdä siitä yksilöllistä ja vuorovaikutteista. Tämä on merkittävää sen takia, koska ihmiset ovat yksilöitä ja sisäistävät asioita eritahtiin. Vuorovaikutus perehdyttämisessä on hyvä asia sen takia, että silloin uusi työntekijä voi kysyä perehdyttäjältä mieltään askarruttavia kysymyksiä. Hyvällä perehdyttämisellä saadaan uudesta työntekijästä nopeasti työyhteisön täysivaltainen jäsen. Uusi työntekijä pystyy myös tekemään työnsä paremmin silloin, kun saa hyvän perehdytyksen. Hyvässä perehdyttämisessä on kolme vaihetta, jotka ovat ennen töihin tuloa, työt aloitettaessa ja muutama kuukausi töiden aloittamisen jälkeen. Näin perehdyttäminen on jaksottaista, jolloin uusien asioiden sisäistäminen on helpompaa.
Iltapäivätoiminnassa tärkeää on ohjaaminen. Ohjaajat suunnittelevat kerhon toiminnan, johon kuuluvat muun muassa aloitushetki, harrastehetki ja siirtymät. Ohjaajan tulee hallita ja motivoida lapsiryhmää, jolloin on hyvä osata erilaisia leikkejä. Lapset pitävät leikeistä ja heidät saadaan usein keskittymään ohjeiden antoon pienen leikin avulla.
Opinnäytetyön tekeminen oli opettavainen kokemus ja sain motivaatiota kehittää itseäni ohjaajana sekä perehdyttäjänä. Työssä haastavaa oli materiaalin löytäminen. Varsinkin iltapäivätoiminnasta löytyi vähän kirjallisuutta, mutta onneksi materiaalia oli myös internetissä.