VR- ja AR-teknologian hyödyntäminen Meyer Turun runkotuotannossa
Ohtonen, Oskar (2019)
Ohtonen, Oskar
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060916188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060916188
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena, oli tutkia virtuaalisen tai lisätyn todellisuuden käyttömahdollisuuksia Meyer Turun telakan runkotuotannossa. Työn toimeksiantajana oli Meyer Turku Oy. Työssä keskitytään neljään runkotuotannon eri osa-alueeseen, joiden eri näkökulmista teknologian käyttömahdollisuuksia arvioidaan. Selvityksen tarkempana kohteena olivat VR- ja AR-teknologian käyttömahdollisuudet telakan tuotannossa, suunnittelussa, koulutuksessa ja tarkastustoiminnassa.
Työ aloitettiin kartoittamalla minkälaisia tarpeita ja käyttömahdollisuuksia selvityksen kohteista löytyy ja minkälaisia työkaluja, ohjelmistoja ja laitteita voidaan mahdollisesti käyttää. Työn kannalta oli tarpeellista tutustua myös telakan suunnittelumateriaalin käyttöön liittyviin sääntöihin ja selvittää, mitä aiheeseen liittyvää telakalla on jo tehty. Pääpaino käyttökohteiden selvityksessä oli keskustelut työntekijöiden ja työnjohdon kanssa, sekä osallistuminen Finnish Virtual Reality Assocationin kevättapahtumaan.
Tutkimuksen lopputuloksena kävi ilmi, että vaikka mahdollisia käyttökohteita virtuaalisen todellisuuden sovelluksille runkotuotannossa on paljon, on CAD-suunnittelumateriaalin vieminen pelimoottoriin nykyisillä sovelluksilla liian hidasta ja työlästä, mikä karsii monia potentiaalisia käyttökohteita. Myös telakan suunnittelumateriaalin salassapitosäännöt vaikeuttavat suunnittelumateriaalin käyttöä. Koulutuksesta ja tuotannon huoltotehtävistä löytyy kuitenkin potentiaalisia käyttökohteita virtuaalisen todellisuuden sovelluksille. Etenkin uuden levylinjaston käyttökoulutus ja huoltosovellus vaikuttavat toteutettavilta vaihtoehdoilta. The aim of this thesis was to study the possibilities of utilizing virtual or augmented reality at Meyer Turku shipyard’s hull production. The thesis was commissioned by Meyer Turku Oy. The thesis focuses on four different areas in hull production, from which different angles of use of the technologies are evaluated. The study targeted the use of VR/AR technology in production, designing, training and inspection.
The study began by mapping out what kind of needs and opportunities could be found in the areas under the study and what tools, programs and equipment might be used. It was also necessary to study the shipyards rules regarding the use of the designing material, as well as to find out what had already been done in the shipyard regarding to AR/VR applications. The main focus on the investigation of the applications was the discussions with employees and the management, as well as participating in the Finnish virtual reality association’s spring event.
The result of the study revealed that although there are many potential applications for virtual or augmented reality applications in the hull production. Exporting CAD design material to the game engine with current applications is too slow and laborious, which eliminated many potential applications. The confidentiality of the shipyard’s designing material also makes it difficult to utilize the designing material. However, potential virtual reality applications were found in training and maintenance.
Työ aloitettiin kartoittamalla minkälaisia tarpeita ja käyttömahdollisuuksia selvityksen kohteista löytyy ja minkälaisia työkaluja, ohjelmistoja ja laitteita voidaan mahdollisesti käyttää. Työn kannalta oli tarpeellista tutustua myös telakan suunnittelumateriaalin käyttöön liittyviin sääntöihin ja selvittää, mitä aiheeseen liittyvää telakalla on jo tehty. Pääpaino käyttökohteiden selvityksessä oli keskustelut työntekijöiden ja työnjohdon kanssa, sekä osallistuminen Finnish Virtual Reality Assocationin kevättapahtumaan.
Tutkimuksen lopputuloksena kävi ilmi, että vaikka mahdollisia käyttökohteita virtuaalisen todellisuuden sovelluksille runkotuotannossa on paljon, on CAD-suunnittelumateriaalin vieminen pelimoottoriin nykyisillä sovelluksilla liian hidasta ja työlästä, mikä karsii monia potentiaalisia käyttökohteita. Myös telakan suunnittelumateriaalin salassapitosäännöt vaikeuttavat suunnittelumateriaalin käyttöä. Koulutuksesta ja tuotannon huoltotehtävistä löytyy kuitenkin potentiaalisia käyttökohteita virtuaalisen todellisuuden sovelluksille. Etenkin uuden levylinjaston käyttökoulutus ja huoltosovellus vaikuttavat toteutettavilta vaihtoehdoilta.
The study began by mapping out what kind of needs and opportunities could be found in the areas under the study and what tools, programs and equipment might be used. It was also necessary to study the shipyards rules regarding the use of the designing material, as well as to find out what had already been done in the shipyard regarding to AR/VR applications. The main focus on the investigation of the applications was the discussions with employees and the management, as well as participating in the Finnish virtual reality association’s spring event.
The result of the study revealed that although there are many potential applications for virtual or augmented reality applications in the hull production. Exporting CAD design material to the game engine with current applications is too slow and laborious, which eliminated many potential applications. The confidentiality of the shipyard’s designing material also makes it difficult to utilize the designing material. However, potential virtual reality applications were found in training and maintenance.