Vaikuttajamarkkinointi vaatebrändin markkinointistrategiassa
Lahti, Eero (2019)
Lahti, Eero
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060816169
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota yhdestä markkinoinnin uusimmasta ja trendik-käimmästä ilmiöistä, vaikuttajamarkkinoinnista, kokonaisvaltainen teoreettinen tarkastelu. Opinnäytetyön tehtävänä oli määrittää vaikuttajamarkkinointistrategian teoreettinen malli sekä ohjeistusmalleja vaikuttajamarkkinointistrategian luomisen avuksi.
Tutkimuksen laadullisiksi menetelmiksi valittiin grounded theory ja netnografia. Aineiston-keruu toteutettiin asiantuntijahaastatteluilla sekä havainnoimalla eliittiotantoja.
Vaikuttajamarkkinointistrategian luomisen ja toteuttamisen avuksi luotiin päteviä ohjeis-tusmalleja tutkimustuloksista, ja keskeisimmät tulokset koottiin teoreettiseen malliin. Tu-losten mukaan vaikuttajamarkkinoinnin suosio perustuu tehokkuuteen, uskottavuuteen sekä kohderyhmän tavoittamiseen, ja sitä hyödynnetään myynnin kasvattamisen sijaan ennemminkin brändityöskentelyyn. Vaikuttajan valinnan tärkein kriteeri on brändin ja vai-kuttajan henkilöbrändin yhteensopivuus, eikä vaikuttajan suuret seuraajamäärät. Autent-tista ja luovaa muotisisältöä tuotetaan etenkin Instagramiin.
Tutkimustulosten pohjalta luotu teoreettinen malli sekä muut tulososiossa esiteltävät oh-jeistusmallit ovat yleistettäviä, ja niiden soveltuvuutta voidaan hyödyntää laajasti muotilii-ketoimialan brändien keskuudessa. Sisältömarkkinointiin brändit voivat järjestää kuvaus-päivän vaikuttajille, jolloin sisällöntuotantoon saadaan uutta ilmettä, ja sisältö erottuu vaikuttajan muusta sisällöstä. Medianäkyvyyttä voidaan tavoitella myös järjestämällä uu-den malliston lanseeraustapahtuma vaikuttajille. Medianäkyvyys voidaan lunastaa, kun tapahtumassa on otettu huomioon kolme peruspilaria: visuaalisuus, toiminnallisuus sekä informatiivisuus. Visuaalisuuteen voidaan hakea inspiraatiota malliston väreistä sekä kuvi-oista, ja informatiivisuuteen malliston inspiraatioista sekä materiaalien hoito-ohjeista.
Tutkimuksen laadullisiksi menetelmiksi valittiin grounded theory ja netnografia. Aineiston-keruu toteutettiin asiantuntijahaastatteluilla sekä havainnoimalla eliittiotantoja.
Vaikuttajamarkkinointistrategian luomisen ja toteuttamisen avuksi luotiin päteviä ohjeis-tusmalleja tutkimustuloksista, ja keskeisimmät tulokset koottiin teoreettiseen malliin. Tu-losten mukaan vaikuttajamarkkinoinnin suosio perustuu tehokkuuteen, uskottavuuteen sekä kohderyhmän tavoittamiseen, ja sitä hyödynnetään myynnin kasvattamisen sijaan ennemminkin brändityöskentelyyn. Vaikuttajan valinnan tärkein kriteeri on brändin ja vai-kuttajan henkilöbrändin yhteensopivuus, eikä vaikuttajan suuret seuraajamäärät. Autent-tista ja luovaa muotisisältöä tuotetaan etenkin Instagramiin.
Tutkimustulosten pohjalta luotu teoreettinen malli sekä muut tulososiossa esiteltävät oh-jeistusmallit ovat yleistettäviä, ja niiden soveltuvuutta voidaan hyödyntää laajasti muotilii-ketoimialan brändien keskuudessa. Sisältömarkkinointiin brändit voivat järjestää kuvaus-päivän vaikuttajille, jolloin sisällöntuotantoon saadaan uutta ilmettä, ja sisältö erottuu vaikuttajan muusta sisällöstä. Medianäkyvyyttä voidaan tavoitella myös järjestämällä uu-den malliston lanseeraustapahtuma vaikuttajille. Medianäkyvyys voidaan lunastaa, kun tapahtumassa on otettu huomioon kolme peruspilaria: visuaalisuus, toiminnallisuus sekä informatiivisuus. Visuaalisuuteen voidaan hakea inspiraatiota malliston väreistä sekä kuvi-oista, ja informatiivisuuteen malliston inspiraatioista sekä materiaalien hoito-ohjeista.