Kalustohallintajärjestelmän käyttöönotto ja käytön kehittäminen
Qvist, Sami (2010)
Qvist, Sami
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100613460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100613460
Tiivistelmä
Havator Group -konserni on aloittanut C-Track-nimisen kalustohallintaohjelman kalustohallintaohjelman käyttöönoton asentamalla valtaosaan kalustostaan sen seurantaan tarvittavaa laitteistoa. Itse järjestelmään syötetyt tiedot olivat kuitenkin suurelta osin vanhentuneita, puutteellisia ja joissain tapauksessa jopa vääriä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua itse seurantaohjelman käyttöön ja luoda yksinkertaiset ja selkeät käyttöohjeet niille henkilöille, joiden vastuulla ohjelman tietojen seuraaminen ja päivittäminen on. Ohjeet luotiin sekä suomeksi että ruotsiksi. Tämän lisäksi ohjelmaan syötetyt virheelliset tiedot korjattiin ja vanhentuneita tietoja päivitettiin uusien tietojen pohjalta.
Työ rajattiin käsittelemään vain niitä tietoja, jotka olivat itse hallintajärjestelmän kannalta tarpeellisia ja vain sitä osaa Havatorin kalustosta, johon seurantalaitteet oli asennettu. Tämän lisäksi työssä suurin huomio annettiin Havatorin ajoneuvonostureille. Työn tekemisessä käytettiin apuna runsaasti Havatorin omia sisäisiä dokumentteja sekä jonkin verran kirjallisuutta, Internet-lähteitä ja henkilöhaastatteluja.
Työssä saavutettiin sen kannalta tärkeimmät tavoitteet, joskin koko kaluston huolto- ja tarkastustietojen päivittämistä ei voitu tehdä parin kuukauden aikana, vaan se joudutaan tekemään suurelta osin pitemmän ajan kuluessa aina kaluston huoltojen tai tarkastusten yhteydessä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua itse seurantaohjelman käyttöön ja luoda yksinkertaiset ja selkeät käyttöohjeet niille henkilöille, joiden vastuulla ohjelman tietojen seuraaminen ja päivittäminen on. Ohjeet luotiin sekä suomeksi että ruotsiksi. Tämän lisäksi ohjelmaan syötetyt virheelliset tiedot korjattiin ja vanhentuneita tietoja päivitettiin uusien tietojen pohjalta.
Työ rajattiin käsittelemään vain niitä tietoja, jotka olivat itse hallintajärjestelmän kannalta tarpeellisia ja vain sitä osaa Havatorin kalustosta, johon seurantalaitteet oli asennettu. Tämän lisäksi työssä suurin huomio annettiin Havatorin ajoneuvonostureille. Työn tekemisessä käytettiin apuna runsaasti Havatorin omia sisäisiä dokumentteja sekä jonkin verran kirjallisuutta, Internet-lähteitä ja henkilöhaastatteluja.
Työssä saavutettiin sen kannalta tärkeimmät tavoitteet, joskin koko kaluston huolto- ja tarkastustietojen päivittämistä ei voitu tehdä parin kuukauden aikana, vaan se joudutaan tekemään suurelta osin pitemmän ajan kuluessa aina kaluston huoltojen tai tarkastusten yhteydessä.