Veneteknologian koulutusohjelman kehityssuunnitelma
Halme, Terho (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100113375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010100113375
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haluttiin selvittää, mitä veneteknologian insinöörin tulee lähitulevaisuudessa osata ja mitkä asiat vaikuttavat veneteknologian koulutusohjelman opetussuunnitelman laatimiseen. Tavoitteena oli kehittää Bolognan prosessin huomioon ottava veneteknologian opetussuunnitelma, joka on työelämälähtöinen, osaamisperusteinen ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulun profiilin mukainen.
Tutkimusmenetelmänä sisällön osalta käytettiin suoraa nettikyselyä venealan ammattilaisille ja opetussuunnitelman rakenteen osalta kirjallisuus- ja julkaisututkimusta Bolognan prosessista ja Tuning-projektista.
Syntynyt veneteknologian koulutusohjelman opetussuunnitelma toteuttaa pääosin sille asetetut tavoitteet ja se noudattaa melko pitkälle Tuning-projektin ideoita kompetensseista, opintojaksojen oppimistuloksista, opiskelijan työkuormasta ja suunnitelman jatkuvasta päivittämisestä. Opintojaksojen suunnitteluun, mitoittamiseen ja päivittämiseen on työssä kehitetty tietokantasovellus.
Koska työn luonne on enemmän kehitys- kuin tutkimustyö, työssä otetaan myös kantaa tekniikan ammattikorkeakoulutuksen opiskelijoiden keskeyttämisiin ja opiskelumotivaation katoamiseen. Työssä esitetään Bolognan prosessin tavoitteisiin perustuvia muutoksia muun muassa ensimmäisen vuoden toteutukseen opiskelumotivaation lisäämiseksi ja säilyttämiseksi.
Tutkimusmenetelmänä sisällön osalta käytettiin suoraa nettikyselyä venealan ammattilaisille ja opetussuunnitelman rakenteen osalta kirjallisuus- ja julkaisututkimusta Bolognan prosessista ja Tuning-projektista.
Syntynyt veneteknologian koulutusohjelman opetussuunnitelma toteuttaa pääosin sille asetetut tavoitteet ja se noudattaa melko pitkälle Tuning-projektin ideoita kompetensseista, opintojaksojen oppimistuloksista, opiskelijan työkuormasta ja suunnitelman jatkuvasta päivittämisestä. Opintojaksojen suunnitteluun, mitoittamiseen ja päivittämiseen on työssä kehitetty tietokantasovellus.
Koska työn luonne on enemmän kehitys- kuin tutkimustyö, työssä otetaan myös kantaa tekniikan ammattikorkeakoulutuksen opiskelijoiden keskeyttämisiin ja opiskelumotivaation katoamiseen. Työssä esitetään Bolognan prosessin tavoitteisiin perustuvia muutoksia muun muassa ensimmäisen vuoden toteutukseen opiskelumotivaation lisäämiseksi ja säilyttämiseksi.