Merellisen kansallispuiston vaikutukset luontomatkailuyrittäjien liiketoiminnalle
Rinne, Maria (2010)
Rinne, Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092713238
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, miten merelliset kansallispuistot ovat vaikuttaneet luontomatkailuyritysten liiketoimintaan. Suomessa on neljä merellistä kansallispuistoa ja viidennestä, Selkämeren kansallispuistosta, lähetettiin lakiehdotus 23.4.2010. Tutkimus tehdään, sillä työn tilaaja Merikarvian kunta on alueellisesti osana Selkämeren kansallispuistoa. Opinnäytetyön teoria käsittelee luontomatkailun taustaa, luontomatkailuyrityksen liiketoimintaa ja tuotteistamista. Aihetta tutkittiin lähettämällä yrityskysely niihin luontomatkailuyrityksiin, jotka toimivat merellisen kansallispuiston alueella. Tutkimusta tehtiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä osoittautui työn kannalta parhaaksi, sillä työssä käytettiin paljon aiempien tutkimusten tutkimustuloksia ja prosenttitaulukoiden avulla tuloksia pystyttiin analysoimaan ja vertailemaan. Tutkimustulosten perusteella kansallispuistot ovat lisänneet kiinnostusta yritysten tuotteisiin ja antanut tunnettuutta alueelle, jossa yritys toimii. Kansallispuistot laajentavat yritysten palveluiden toimintaympäristöä ja tarjoavat miellyttävän toimintaympäristön. Tutkimustuloksista selvisi, että jos kansallispuistoa ei olisi, moni yritys markkinoisi palvelujaan eri tavalla. Ilman kansallispuistoja asiakkaiden kiinnostus alueen luontoa kohtaan vähenisi. Tutkimustulosten mukaan kysyntä on kasvanut suurimmassa osassa yrityksistä viimeisen viiden vuoden aikana.