"OSAAMISTAAN VOI MYÖS LAAJENTAA IHAN VIERAALLE ALUEELLE" : - Ooppera-ensembleprojekti teatteri-ilmaisun ohjaajan näkökulmasta
Yli-Luoma, Heidi (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092113157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092113157
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun koulutusohjelmien, esittävän taiteen ja musiikin Oopperaensemble -yhteistyöprojektin etenemisestä syyskuusta 2009 maaliskuuhun 2010. Opinnäytetyössä tutkitaan esittävän taiteen ja musiikin koulutusohjelmien toimintatapojen ja opetusmetodien eroja. Opinnäytetyössä käytetään hermeneuttista menetelmää. Menetelmän avulla tekijä pyrki ymmärtämään prosessissa tapahtunutta havainnoiden työympäristöään oman itsensä kautta. Lisäksi työ sivuaa tekijän ohjaajuutta hänelle vieraassa ympäristössä, oopperan ohjaamisen parissa. Tarkoituksena oli, että opinnäytetyöstä saatavaa tietoa voitaisiin käyttää koulutusohjelmien yhteistyön kehittämiseen. Opinnäytetyö on hankkeistettu.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin kahdessa osassa. Syys-joulukuussa 2009 Oopperaensemble-ryhmä tutustui draamaan erilaisten toiminnallisten harjoitusten kautta. Helmi-Maaliskuussa 2010 valmistettiin esitys, joka koostui musiikinopiskelijoiden harjoittelemista oopperakohtauksista. Eri oopperoista olevat kohtaukset yhdistettiin yhdeksi esitykseksi, jonka opinnäytetyön tekijä ohjasi. Esitys sai nimekseen Oopperailottelua - Kohtauksia tunnetuista oopperoista.
Tutkimuksen aineistona on käytetty tutkijan prosessin aikana pitämää havaintopäiväkirjaa sekä opiskelijoilta saatuja oppimispäiväkirjoja. Esityksen valmistamisprosessissa ilmenneitä ja sen etenemiseen vaikuttaneita asioita on tutkittu teatteri-ilmaisun ohjaajan näkökulmasta. Kokemustietoa tarkastellaan myös ohjaajantyötä ja draamatyöskentelyä käsittelevän lähdekirjallisuuden avulla.
Aineiston analyysistä voidaan päätellä, että esittävän taiteen ja musiikin koulutusohjelmien työtavat ja opetuskäytänteet eroavat toisistaan erityisesti opetuksen muodosta. Esittävän taiteen puolella opetus on ryhmälähtöisempää ja musiikin koulutusohjelmassa opiskellaan itsenäisemmin. Tästä huolimatta voidaan todeta, että osapuolet voivat oppivat paljon toisiltaan. Tämä käy ilmi myös opiskelijoiden pitämistä oppimispäiväkirjoista.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin kahdessa osassa. Syys-joulukuussa 2009 Oopperaensemble-ryhmä tutustui draamaan erilaisten toiminnallisten harjoitusten kautta. Helmi-Maaliskuussa 2010 valmistettiin esitys, joka koostui musiikinopiskelijoiden harjoittelemista oopperakohtauksista. Eri oopperoista olevat kohtaukset yhdistettiin yhdeksi esitykseksi, jonka opinnäytetyön tekijä ohjasi. Esitys sai nimekseen Oopperailottelua - Kohtauksia tunnetuista oopperoista.
Tutkimuksen aineistona on käytetty tutkijan prosessin aikana pitämää havaintopäiväkirjaa sekä opiskelijoilta saatuja oppimispäiväkirjoja. Esityksen valmistamisprosessissa ilmenneitä ja sen etenemiseen vaikuttaneita asioita on tutkittu teatteri-ilmaisun ohjaajan näkökulmasta. Kokemustietoa tarkastellaan myös ohjaajantyötä ja draamatyöskentelyä käsittelevän lähdekirjallisuuden avulla.
Aineiston analyysistä voidaan päätellä, että esittävän taiteen ja musiikin koulutusohjelmien työtavat ja opetuskäytänteet eroavat toisistaan erityisesti opetuksen muodosta. Esittävän taiteen puolella opetus on ryhmälähtöisempää ja musiikin koulutusohjelmassa opiskellaan itsenäisemmin. Tästä huolimatta voidaan todeta, että osapuolet voivat oppivat paljon toisiltaan. Tämä käy ilmi myös opiskelijoiden pitämistä oppimispäiväkirjoista.