Skidisti Sankari : Elokuvakasvatustyöpaja mediakasvatuksen välineenä alle kouluikäisille lapsille
Tervonen, Ilse; Kulhomäki, Noora (2010)
Tervonen, Ilse
Kulhomäki, Noora
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082112721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082112721
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa elokuvakasvatustyöpaja alle kouluikäisille lapsille. Työpaja toteutettiin Keski-Suomen elokuvakeskuksen ja Suomen elokuvakontaktin yhteistyönä kokoaman Skidisti sankari -näyttelykokonaisuuden yhteyteen. Näyttely koottiin Skidisti-hankkeesta syntyneistä kuudesta 6 - 9-vuotiaille lapsille suunnatuista suomalaisista lyhytelokuvista. Näyttely oli esillä maaliskuussa 2010 Jyväskylän kaupunginkirjastolla, ja sen yhteyteen järjestettiin kaksi työpajapäivää elokuvanäytöksineen. Työn tavoitteena oli tutkia lasten käsityksiä sankaruudesta sekä mitä median tarjoamia sankarihahmoja he ihailevat ja miksi.
Työn tietoperusta koottiin mediakasvatuksesta ja sen kasvavasta tarpeesta Suomessa. Työssä perehdyttiin koulun mediakasvatustavoitteisiin sekä varhaiskasvatuksen mediakasvatukseen ja elokuvakasvatukseen. Näyttelykuvien ohessa oli avoin kysely, jossa lapsilta kysyttiin näyttelyn suosikkihahmoa sekä muita elokuvien suosikkihahmoja perusteluineen. Työssä arvioitiin myös alle kouluikäisten työpajatyöskentelyä. Työpajoihin osallistui yhteensä noin 90 lasta. Ensin lapset katsoivat kahden lyhytelokuvan elokuvanäytöksen, josta he siirtyivät työpajaan askartelemaan kuvaa omasta seikkailuympäristöstä, jossa lapsi oli itse pääosassa sankarina. Työpajatyöskentelyn lomassa lapsilta kysyttiin sankarin ominaisuuksista, ja esiin nousi ylivoimaisesti auttaminen. Alle kouluikäisten lasten ihailemat hahmot olivat pääasiassa hyvin stereotyyppisiä: tytöillä prinsessat ja pojilla supersankarit. Helposti samaistuttavat kohteet olivat myös kiinnostavia.
Vastaava työpaja kannattaisi järjestää suoraan elokuvien kohderyhmäikäisille koulun omissa tiloissa, jolloin laajemman kyselytutkimuksen toteuttaminen olisi helpompaa. Kouluilla on myös tilat ja välineet toiminnan toteuttamiseen.
Työn tietoperusta koottiin mediakasvatuksesta ja sen kasvavasta tarpeesta Suomessa. Työssä perehdyttiin koulun mediakasvatustavoitteisiin sekä varhaiskasvatuksen mediakasvatukseen ja elokuvakasvatukseen. Näyttelykuvien ohessa oli avoin kysely, jossa lapsilta kysyttiin näyttelyn suosikkihahmoa sekä muita elokuvien suosikkihahmoja perusteluineen. Työssä arvioitiin myös alle kouluikäisten työpajatyöskentelyä. Työpajoihin osallistui yhteensä noin 90 lasta. Ensin lapset katsoivat kahden lyhytelokuvan elokuvanäytöksen, josta he siirtyivät työpajaan askartelemaan kuvaa omasta seikkailuympäristöstä, jossa lapsi oli itse pääosassa sankarina. Työpajatyöskentelyn lomassa lapsilta kysyttiin sankarin ominaisuuksista, ja esiin nousi ylivoimaisesti auttaminen. Alle kouluikäisten lasten ihailemat hahmot olivat pääasiassa hyvin stereotyyppisiä: tytöillä prinsessat ja pojilla supersankarit. Helposti samaistuttavat kohteet olivat myös kiinnostavia.
Vastaava työpaja kannattaisi järjestää suoraan elokuvien kohderyhmäikäisille koulun omissa tiloissa, jolloin laajemman kyselytutkimuksen toteuttaminen olisi helpompaa. Kouluilla on myös tilat ja välineet toiminnan toteuttamiseen.