Innostava lähtö aikuisopintoihin : Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto
Launonen, Kaija; Mattsson, Esko (2010)
Launonen, Kaija
Mattsson, Esko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091913104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091913104
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tässä kehittämishankkeessa keskityttiin opintojen alkuhetkeen ja sen synnyttämiin kysymyksiin. Tarkastelun kohteena oli ihmisten kohtaaminen ja sitoutuminen ja näiden seikkojen vaikutukset ilmapiiriin oppilaitoksessa. Tarkastelu rajattiin opintojen ensimmäisiin viikkoihin, joiden aikana opiskelijat ryhmäytyvät ja luovat suhteensa ohjaajiin ja oppilaitokseen.
Kehittämishanke tehtiin Siilinjärvellä, Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen puuosastolla. Osastolla oli kolme nuorisoasteen puuseppäryhmää ja kaksi aikuisryhmää.
Kohderyhminä toimivat huonekaluentisöinnin ja veneveiston aikuisryhmät. Ryhmissä oli eri-ikäisiä opiskelijoita ja heidän taustansa olivat hyvin vaihtelevat.
Kysymysten ratkaisemisessa käytettiin aikaisempien ryhmien kokemuksia, sekä hyviä että huonoja. Uusia kokeiluja verrattiin vanhoihin tapoihin. Opettajien omien tuntemusten kautta haettiin yhteisiä tekijöitä kummassakin ryhmässä. Eri tutkimusten lainauksilla haettiin tukea omille olettamuksille. Lisäksi kaunokirjallisuuden kautta tutustuttiin hetkeen ja näkymättömiin tekijöihin. Tavoitteena oli luoda koko puuosastolle yhteinen toimintaohje opintojen alkuun, jotta työskentely saataisiin mukavasti, joustavasti ja turvallisesti käyntiin.
Suurena kysymyksenä hankkeessa oli, kuinka voidaan synnyttää tiedon ja taidon nälkä ja auttaa opiskelijaa sitoutumaan opintoihinsa. Samalla kartoitettiin tulevaisuutta varten yhteisiä kehittämisen tarpeita ja mahdollisuuksia niiden toteuttamiseen. Mielestämme toiminnan ohjeita on osittain käytetty hyödyksi osastollamme. Tähänastiset kokemukset ovat olleet rohkaisevia, mutta kehittämishankkeen tuloksen näemme vasta seuraavien ryhmien kohdalla.
Tässä kehittämishankkeessa keskityttiin opintojen alkuhetkeen ja sen synnyttämiin kysymyksiin. Tarkastelun kohteena oli ihmisten kohtaaminen ja sitoutuminen ja näiden seikkojen vaikutukset ilmapiiriin oppilaitoksessa. Tarkastelu rajattiin opintojen ensimmäisiin viikkoihin, joiden aikana opiskelijat ryhmäytyvät ja luovat suhteensa ohjaajiin ja oppilaitokseen.
Kehittämishanke tehtiin Siilinjärvellä, Ingmanin käsi- ja taideteollisuusoppilaitoksen puuosastolla. Osastolla oli kolme nuorisoasteen puuseppäryhmää ja kaksi aikuisryhmää.
Kohderyhminä toimivat huonekaluentisöinnin ja veneveiston aikuisryhmät. Ryhmissä oli eri-ikäisiä opiskelijoita ja heidän taustansa olivat hyvin vaihtelevat.
Kysymysten ratkaisemisessa käytettiin aikaisempien ryhmien kokemuksia, sekä hyviä että huonoja. Uusia kokeiluja verrattiin vanhoihin tapoihin. Opettajien omien tuntemusten kautta haettiin yhteisiä tekijöitä kummassakin ryhmässä. Eri tutkimusten lainauksilla haettiin tukea omille olettamuksille. Lisäksi kaunokirjallisuuden kautta tutustuttiin hetkeen ja näkymättömiin tekijöihin. Tavoitteena oli luoda koko puuosastolle yhteinen toimintaohje opintojen alkuun, jotta työskentely saataisiin mukavasti, joustavasti ja turvallisesti käyntiin.
Suurena kysymyksenä hankkeessa oli, kuinka voidaan synnyttää tiedon ja taidon nälkä ja auttaa opiskelijaa sitoutumaan opintoihinsa. Samalla kartoitettiin tulevaisuutta varten yhteisiä kehittämisen tarpeita ja mahdollisuuksia niiden toteuttamiseen. Mielestämme toiminnan ohjeita on osittain käytetty hyödyksi osastollamme. Tähänastiset kokemukset ovat olleet rohkaisevia, mutta kehittämishankkeen tuloksen näemme vasta seuraavien ryhmien kohdalla.