Tunneäly ja palvelun laatu myyntityössä : Case: Swatch Oy:n kilpailijoiden asiakasanalyysi
Vanhala, Ville (2010)
Vanhala, Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090712889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090712889
Tiivistelmä
Myyntityön käsite on muuttumassa ja ihmiset odottavan entistä enemmän henkilökohtaista vuorovaikutusta
asiakaspalvelijaltaan. Palvelun laadun ei tule enää vain täyttää ihmisten odotuksia, vaan
sen tulee ylittää ne, jotta palvelu koetaan tyydyttäväksi. Nykypäivän business-maailmassa tunneälyllä
tulee olemaan tärkeä asema menestyvissä yrityksissä. Se määrittää suurelta osalta suuntaa niin
myyntityölle kuin palvelun laadullekin. Tunneäly tarjoaa mahdollisuuksia jokaiselle kasvattaa omaa
sisintään ja kehittää työskentelyä ihmistuntevaan suuntaan. Asiakas on kaiken liiketoiminnan ydin ja
hänelle tarjottavan palvelun laatu määrittää yrityksen onnistumisen. Asiakkaan ollessa tyytyväinen
on palvelun laatu hyvää.
Tavoitteena oli kehittää Swatch Oy:n palvelun laatua ja myyntityötä arvioimalla heidän kilpailijoidensa
toimintaa. Tutkimuksen avulla selvitettiin saman alan kilpailijoiden asiakaspalvelutaitoa.
Tavoitteena oli selvittää myyjien toimintatapoja ja käyttäytymistä myyntitilanteessa. Tutkimus pyrkii
löytämään asioita, jotka vaikuttavat asiakkaiden kokeman palvelun laadun onnistumiseen, joita
Swatch Oy voi käyttää omassa liiketoiminnassaan hyväkseen. Tavoitteena oli myös palvelun laadun
ja tunneälyn teorioiden ja niiden käsitteiden vertailu.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Se toteutettiin havainnoimalla mysteryanalyysin
keinoin myyjien toimintaa ja käyttäytymistä myyntitilanteessa. Tutkimuskohteet eivät
olleet tietoisia meneillään olevasta tutkimuksesta. Tällä tavalla tutkimuksen tulos on mahdollisimman
normaali, eli tutkimuskohteet toimivat, kuten jokaisessa myyntitilanteessa normaalisti toimisivat.
Tutkittavana olivat Keski-Suomen alueen viisi keittiökaluste yritystä ja heidän työntekijänsä.
Tutkimus toi esille, että myyjätyypit voidaan jakaa kolmeen erilaiseen lohkoon. Valituista teorioista
tutkimus löysi useita yhtäläisyyksiä. Esimerkiksi palvelun laadussa ja tunneälyssä on paljon samoja
asioita, jotka tukevat myyntityötä. Liikkeenjohdolle tutkimus toi esille, mikä on onnistunein tapa
luoda tyytyväinen asiakassuhde.
asiakaspalvelijaltaan. Palvelun laadun ei tule enää vain täyttää ihmisten odotuksia, vaan
sen tulee ylittää ne, jotta palvelu koetaan tyydyttäväksi. Nykypäivän business-maailmassa tunneälyllä
tulee olemaan tärkeä asema menestyvissä yrityksissä. Se määrittää suurelta osalta suuntaa niin
myyntityölle kuin palvelun laadullekin. Tunneäly tarjoaa mahdollisuuksia jokaiselle kasvattaa omaa
sisintään ja kehittää työskentelyä ihmistuntevaan suuntaan. Asiakas on kaiken liiketoiminnan ydin ja
hänelle tarjottavan palvelun laatu määrittää yrityksen onnistumisen. Asiakkaan ollessa tyytyväinen
on palvelun laatu hyvää.
Tavoitteena oli kehittää Swatch Oy:n palvelun laatua ja myyntityötä arvioimalla heidän kilpailijoidensa
toimintaa. Tutkimuksen avulla selvitettiin saman alan kilpailijoiden asiakaspalvelutaitoa.
Tavoitteena oli selvittää myyjien toimintatapoja ja käyttäytymistä myyntitilanteessa. Tutkimus pyrkii
löytämään asioita, jotka vaikuttavat asiakkaiden kokeman palvelun laadun onnistumiseen, joita
Swatch Oy voi käyttää omassa liiketoiminnassaan hyväkseen. Tavoitteena oli myös palvelun laadun
ja tunneälyn teorioiden ja niiden käsitteiden vertailu.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Se toteutettiin havainnoimalla mysteryanalyysin
keinoin myyjien toimintaa ja käyttäytymistä myyntitilanteessa. Tutkimuskohteet eivät
olleet tietoisia meneillään olevasta tutkimuksesta. Tällä tavalla tutkimuksen tulos on mahdollisimman
normaali, eli tutkimuskohteet toimivat, kuten jokaisessa myyntitilanteessa normaalisti toimisivat.
Tutkittavana olivat Keski-Suomen alueen viisi keittiökaluste yritystä ja heidän työntekijänsä.
Tutkimus toi esille, että myyjätyypit voidaan jakaa kolmeen erilaiseen lohkoon. Valituista teorioista
tutkimus löysi useita yhtäläisyyksiä. Esimerkiksi palvelun laadussa ja tunneälyssä on paljon samoja
asioita, jotka tukevat myyntityötä. Liikkeenjohdolle tutkimus toi esille, mikä on onnistunein tapa
luoda tyytyväinen asiakassuhde.