Opinto-ohjaajan vuosikalenteri Omnian ammattiopistossa matkailualalla
Veiste, Eeva (2007)
Veiste, Eeva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-382
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tarkoituksena oli kehittää Omnian ammattiopiston matkailualan opintoohjausta. Tarkoituksena oli tehdä opinto -ohjauksen vuosikierrosta kalenteri opinto-ohjaajan työn avuksi. Työn lähtökohtana oli ohjauksen käsitteiden jäsentely, opinto -ohjausta koskevat säädökset jaammatillisen koulutuksen opetussuunnitelmien perusteet. Opinto-ohjauksen merkitys ja tarve ammatillisessa koulutuksessa ovat kasvaneet. Opiskelijan valinnanmahdollisuudet ovat lisääntyneet samalla, kun opiskelijat tarvitsevat enemmän tukeaopiskeluun ja oman elämänsä hallintaan. Opinto-ohjaus on todettu tutkimuksissa koulutuksen osa-alueeksi, joka kaipaa kehittämistä kaikilla kouluasteilla, varsinkin ammatillisessa koulutuksessa. Ohjaustyö kuuluu kaikille oppilaitoksessa työskenteleville, mutta koordinointivastuu on kuitenkin opinto-ohjaajalla. Tehtävänmoninaisuudesta johtuen ohjaustyön perusteet ja toimiva työjärjestys on oltava opinto-ohjaajan työkaluna. Opinto-ohjaajan vuosikalenteri toimii apuna opinto-ohjaajan työssä. Vuosikalenterin avulla opinto-ohjaaja pystyy suunnittelemaan ja kehittämään ohjauskäytänteitään. The purpose of this study was to improve student counselling and to make a written document to help the staff working with students in Omnia Vocational College. The aim of this project was to make a calendar about those works which a counsellor have to do every year. The study bases on to analyze the concept of counselling, on the rules andregulations on student counselling and on the new national guidelines for guidance in comprehensive school which require every school to prepare their own planning. The importance and need of student guidance have grown. The options of thestudent have simultaneously increased and students need more support for their studies and life control. Student guidance have been found in all research to bean area which needs developing at all educational stages, especially in vocational education. Guidance concerns everybody working at school. The counsellor is generally responsible for the coordination. Because of many different tasks and number of tutors the basics of student guidance and a plan for guidance must be available for everybody. The idea is that the annual calendar for counsellor canhelp counsellor in planning own work.