Aidat matalammaksi : erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden oppilaanohjauksen hyvät käytänteet ja niiden kehittäminen Meriluodon koulussa
Janhunen, Mari (2008-05-15)
Janhunen, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218628746-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218628746-8
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena on tuoda esille Meriluodon koulussa erityisluokilla opiskelevien oppilaiden opinto-ohjauksen hyvät käytänteet ja kehittää uusia käytänteitä, joiden avulla erityistä tukea tarvitsevat nuoret parhaiten löytäisivät oman jatko-opinto polkunsa. Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan koulupolku voi olla hankala kulkea. Oppilaat kokevat olevansa muita huonompia, heidän itsetuntonsa on monien epäonnistumisien kautta heikko. Opiskelumotivaation kannalta olisi erittäin tärkeä päästä opiskelemaan itselle kiinnostavaa alaa, jos ala ei kiinnosta, koulutuksen keskeyttämisriski kasvaa ja samalla nuori on vaarassa syrjäytyä. Oppilaiden kaikinpuolinen tukeminen on satsaus tulevaisuuteen. Pieksämäen seutu oli mukana Opetushallituksen laajassa perusopetuksen, toisen asteen ja aikuiskoulutuksen oppilaan- ja opinto-ohjauksen kehittämishankkeessa. Tämä työ on osa seudullista hanketta, joka päättyi 2007. Hankkeen tavoitteena oli oppilaitosten välisen yhteistyön ja nivelvaiheiden ohjauksen kehittäminen, ohjaustoiminnan kehittäminen oppilaitostasolla ja seutukunnallisen yhteistyön ja eri hallinnonalojen välisen yhteistyön kehittäminen. Hankkeen aikana järjestettiin koulutusta, tutustuttiin eri oppilaitoksiin ja kehitettiin nivelvaihe yhteistyötä. Pysyviksi käytänteiksi muodostuivat ohjausväen säännölliset tapaamiset ja siirtolomake perusopetuksesta toiselle asteelle.