Maahanmuuttajan tie työhön ja ammattiin - miten ohjaan, opetan ja kannustanartikkelikirja ja sen tekemisen prosessi /
Pihlaja, Lenita. (2008-05-29)
Pihlaja, Lenita.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232372579-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232372579-9
Tiivistelmä
Opinnäytetyö liittyy HyvinkäänRiihimäen aikuiskoulutuskeskuksessa vuosina 20062008 olleeseen maahanmuuttajaprojektiin, jonka lopputuotteina tehtiin artikkelikirja ja selkokielistä ammattiaineisiin integroitua opetusmateriaalia. Maahanmuuttajan tie työhön ja ammattiin – miten ohjaan, opetan ja kannustan –artikkelikirja oli suunnattu maahanmuuttajia kouluttaville ammattiaineen opettajille. Kirjan artikkelit käsittelevät monikulttuurisuutta, monikulttuurista ohjausta niin tutkijan, työvoimatoimiston kuin käytännön työtä tekevien kouluttajien näkökulmasta. Kirjassa pohditaan myös vieraalla kielellä opiskelun problematiikkaa sekä annetaan käytännön työkaluja opetusmetodeihin, opetusviestintään ja selkokielisen materiaalin tekemiseen. Projektin toisena tuotteena valmistui selkokielistä materiaalia seuraaville aloille: hygieniaosaaminen, ensiapu, puhdistuspalveluala, työelämäviestintä. Projektin internetsivuilla on myös metallin ja siivoustyön välineiden kuvia ja nimiä ammattisanaston oppimiseen. Nämä kaikki ovat osoitteessa www.hrakk.fi. Opetusmateriaalin tavoitteena on tukea maahanmuuttajan suomen kielen ja ammattiaineen oppimista. Samalla oli tarkoitus tukea ammattiaineen opettajaa, jolla on maahanmuuttajia ryhmässään. Materiaalin avulla hän saa paremmin maahanmuuttajan suomen kielen taidolle sopivaa materiaalia, sekä saa vinkkejä siihen, miten maahanmuuttajalle voi selittää vaikeita sanoja. Opinnäytetyössä on myös selostus artikkelikirjan ja materiaalin valmistumisesta. Artikkelikirjan kohdalla selostus pitää sisällään toimittajan ominaisuudessa tehdyn oman työskentelyn ja yhteistyön kuvauksen. Se sisältää oman sekä toisten toiminnan ja prosessin arviota ja reflektiota. Selostuksessa kerrotaan, millaiseen projektiin artikkelikirja ja opetusmateriaali liittyvät, miksi ne tuotettiin ja miten monivaiheinen ja aikaa vievä oli niiden tekemisen prosessi. Työssä tuodaan esille myös se, että artikkelikirjan ja varsinkin opetusmateriaalin tekeminen vaatii paljon tiivistä ja sitoutunutta yhteistyötä eri kouluttajien ja asiantuntijoiden välillä.