Aikuiskoulutusorganisaation opinto-ohjauksen integroituminen pk-yritykseen
Ranne, Mia (2006)
Ranne, Mia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-387
Tiivistelmä
Jatkuva itsensä kehittäminen ja kouluttaminen on työntekijän henkilökohtainen panos pysyä työelämän kilpailumarkkinoilla. Tässä kehittämishankkeessa tarkastellaan ennakoivan ohjauksen edellytyksiä pk-yrityksen henkilöstön koulutussuunnittelussa. Aihetta käsitellään sekä tutkimuskirjallisuuden että case - tapausesimerkin pohjalta. Kehittämishankkeen päätavoitteena on selvittää, miten työelämässä olevan aikuisopiskeluun hakeutuvan henkilön ohjaustarve arvioidaan ja millä tavalla opiskelijan ohjaus toteutetaan yhdessä koulutusorganisaation kanssa. Kehittämishankkeen teoreettisessa osassa keskitytään ohjauskäsitteen tarkasteluun. Käsitellään, mitä ennakoivalla ohjauksella tarkoitetaan. Sen jälkeen tarkastellaan opinto-ohjaajan roolia ja menetelmiä pk-yritysten koulutuskartoitusten kehittämisessä ja niiden tekemisessä. Hankkeessa esitellään ne peruspilarit, jotka ovat välttämättömiä yritys- ja koulutusorganisaation ohjauksen ja koulutuksen yhteistyölle sekä ennakoivan ohjauksen toteuttamiselle. Lisäksi esitellään opintoohjauksen yritykseen liittyvä yleinen jalkautumismalli. Mallia voidaan käyttää koulutusorganisaation ohjaussuhteen ulkoistamiseen liittyvässä kehittämisprosessissa. The continuing self-development and self-education is an employer's individual effort to stay within reach of the competitive employment market. This development project deals with the conditions of anticipating counselling in the education planning of a personnelof a small business. The subject is dealt on the basis of both research literature and a case example. The main goal of the development project is to determine two things. Firstly, how is evaluated the need for counselling for an employed person who finds their way into adult studies. Secondly, the main goal of this research is to discuss how the counselling of an adult student is put into effect in co-ordination with the education organisation. Furthermore, the theoretical part of the development project focuses on the concept of counselling i.e. the research discusses what the concept counselling actually means. Moreover, the role of the student counsel and the methods she uses to develop and produce the survey of the educational needs of small businesses is dealt with in this research. The project also introduces the basic pillars essential for the cooperation of business and educational organisation as well as for the actualisation of anticipating counselling. In addition, the research presents the common footwork model that relates to the business of student counselling. The research argues that the model in question can be used in the development process of reassigning the counselling to an educational organisation.