Opiskelijan tukeminen opinto-ohjauksella opintojen eri vaiheissa- Piippolan käsi- ja taideteollisuusopiston opinto-ohjaussuunnitelma
Ranto, Arja (2006)
Ranto, Arja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-242
Tiivistelmä
Piippolan käsi- ja taideteollisuusopiston opinto-ohjaussuunnitelman tavoitteena on selkiyttää opinto-ohjauksen toteuttamista ja tehdä opinto-ohjaus näkyväksi, tavoitteelliseksi toiminnaksi, jota arvioidaan ja kehitetään moniammatillisessa yhteistyössä oppilaitoksen sisällä ja alueellisissa verkostoissa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää: mitä opinto-ohjauksella tarkoitetaan, mitä siihen sisältyy ja miten se organisoidaan Piippolan käsi- ja taideteollisuusopistossa. Opinto-ohjaussuunnitelma laadittiin Piippolan käsi- ja taideteollisuusopiston käytänteitä ja tarpeita vastaavaksi työryhmässä, johon kuuluivat apulaisrehtori, kuraattori ja opinto-ohjaaja. Opinto-ohjaussuunnitelmaan kirjattiin opintoohjauksen tarkoitus: määritelmä, keskeiset periaatteet, toteutus sekä sisällöt ja organisointi opintoajan mallin mukaisesti. Opinto-ohjaus jaettiin tavoitealueiden mukaisesti henkilökohtaisen kasvun ja kehityksen, oppimisen ja opiskelun sekä ammatillisen suuntautumisen ohjaukseen. Kuhunkin tavoitealueeseen kirjattiin opinto-ohjauksen tavoitteet, sisällöt, toimijat/päävastuuhenkilöt, menetelmät, arvioinnit ja verkostot. Tämän jälkeen opinto-ohjaussuunnitelma esiteltiin tiimeissä. Opinto-ohjaussuunnitelmaa hyödynnetään oppilaitoksen eri koulutusohjelmissa siten, että jatkossa eri toimijat rakentavat itselleen vuosikalenterin muotoon toimintarungon. Valmentavassa ja kuntouttavassa koulutuksessa opintoohjaussuunnitelmaa hyödynnetään soveltuvin osin. Jatkossa opintoohjaussuunnitelma liitetään suunnitteilla olevaan Siikalatvan alueelliseen oppilaan ja opinto-ohjauksen verkostoyhteistyön toimintamalliin www -sivustoksi. The objective of the counselling plan at the Piippola Institute for Crafts and design is to clarify the realization of counselling and to make the counselling a visible and target-oriented action which will be evaluated and developed with a multi-professional collaboration within the institute and the regional networks. The aim of this development project was to define the meaning of counselling, what does it contain and how is it organized in the Piippola Institute for Crafts and Design. The counselling plan was compiled to fit the practises and requirements of the Piippola Institute for Crafts and Design by a team which consisted of the assistant principal, the superintendent and the student counsellor. The aims of counselling were written down into the plan of counselling: the definition of counselling, the basic principles, the realization and the content, and its organization according to the study plan. The counselling was divided according to its target areas into individual growth and development, learning and studying and professional orientation guidance. Objectives, contents, actors/main persons in charge, methods, evaluations and networks of the counselling were written down into each of the target areas. After that, the counselling plan was represented in teams. The counselling plan is used in different training programmes of the school so that in the future different actors will design a road map for themselves in the form of yearly calendar. The counselling plan is used in the orientating and rehabilitating education when applicable. In the future the counselling plan website will be a part of the future regional network collaboration operations model in student counselling in Siikalatva.