Oppilaan ohjauspolku Suomussalmen kunnan Kirkonkylän koululla
Moisio, Aulikki (2007-11-15)
Moisio, Aulikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202888349-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202888349-6
Tiivistelmä
Kehittämishankeen tavoitteena oli selventää Suomussalmen kunnan Kirkonkylän koulun kokonaisvaltaista ohjaustyötä. Teoreettisessa osuudessa selvitettiin, mitä perusopetuksen lainsäädäntö ja opetussuunnitelman valtakunnalliset perusteet määräävät ohjaustyöstä ja mitä Suomussalmen kunnan perusopetuksen opetussuunnitelma kertoo oppilaan ohjauksesta myös oppilashuollolliselta näkökulmalta tarkasteltuna. Lisäksi tarkasteltiin yhteiskunnallisia muutoksia ja niiden vaikutuksia ohjaustyöhön sekä oppilaitoksen moniammatillista yhteistyötä ja Kirkonkylän koulun oppilashuoltotyötä. Tutkimuksellisessa osuudessa laadittiin henkilökunnalle kysely, jossa selvityksen kohteena olivat koulun työntekijöiden käsitykset oppilaan ohjauksesta omassa työssään ja mitä kehittämisen tarpeita henkilökunta näkee ohjaustyössä opintojen ohjaustyön ja oppilashuoltotyön näkökulmasta. Lisäksi kysyttiin muut kehittämisehdotukset oppilaanohjaustyöstä. Aineisto käsiteltiin laadullista tutkimusotetta käyttäen. Yhteenvetona kyselyn pohjalta voidaan todeta, että koulun henkilöstö näkee tehtävänsä laajaalaisena ohjaustehtävänä, jossa on mukana oppilaan kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukemisen tehtävä. Kehittämisen kohteina opintojen ohjaustyössä tärkeimpänä tuli esille tiedonkulun parantaminen opettajien välillä nivelvaiheissa ja opintojen aikana, myös huoltajiin ja oppilashuoltoryhmän jäseniin. Oppilashuoltotyössä tärkeimpänä tuli esiin työnjaon selkeyttäminen. Oppilaiden huolikartoitukset tulisi tehdä säännöllisesti, jotta asioihin pystyttäisiin puuttumaan varhaisessa vaiheessa. Erityisopetusresurssit todettiin liian pieniksi, sillä erityisopetustarpeet ovat koko ajan lisääntyneet. Kokouskäytänteitä toivottiin parannettavan muistiin kirjaamisten ja tiedottamisen osalta. Työn tuloksena laadittiin Kirkonkylän koululle dokumentit, joissa kuvataan ohjaustyötä henkilöstön työnkuvassa, opintojen ohjauksen lukuvuosisuunnitelmaa ja kaavakuvana oppilaan ohjauspolkua.