Hankkeilla luodaan edellytyksiä uusille oppimisympäristöille
Leinonen, Maija (2009-06-23)
Leinonen, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245741175-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1245741175-8
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, miten hankkeilla luodaan edellytyksiä uusille oppimisympäristöille ammattikorkeakoulussa. Tällöin uudella oppimisympäristöllä tarkoitetaan koulutuskäytäntöjä, jotka toteutetaan joko kokonaan tai osittain jollakin muulla tavalla kuin perinteisen luokkaopetuksen varassa. Oppimisympäristöä lähestytään ensisijaisesti fyysisen näkökulman perusteella, jolloin siihen kuuluvat toimintaympäristön rakennukset, tilat, kalusteet ja laitteistot. Kehittämisen taustalla on kuitenkin myös paikallinen näkökulma. Tarkasteltavien kolmen hankkeen avulla luodaan fyysisiä oppimisympäristöjä, siis perustaa ja rakenteita. Vuosina 2005 – 2007 Mikkelin ammattikorkeakoulussa toteutetut, kokonaiskustannuksiltaan n. 5,4 milj. euron kehittämishankkeet ovat laboratorioympäristö- ja verkostoitumishankkeita. Hankkeiden kimmokkeena on ollut täydellistä saneerausta tarvitsevien toimitilakiinteistöjen kehittäminen nykyisiä verkostoitumistarpeita ratkaiseviksi oppimisympäristöiksi. Tällaisissa kehittämishankkeissa haasteen muodostaa se, miten pystytään toteuttamaan hankeen rakenteelliset elementit huomioiden samalla hankkeen integraatio opetukseen. Käsiteltävien hankkeiden kohdalla opetuksen sisällöllinen kehittäminen on tapahtunut pääasiassa rakenteiden valmistumisen jälkeen, joten hankkeiden esittelyssä keskitytään rakenteiden luomiseen ja pohditaan lisäksi niiden alueellista vaikuttavuutta. Kehittämishankkeissa fyysiset toimitilat valmistuivat suunnitelmien mukaisesti. Ammattikorkeakoulun näkökulmasta näyttää siltä, että uudenlaisten oppimisympäristöjen tuomiin alueellisiin vaikutuksiin päästään hyvän ennakkosuunnittelun, verkostoitumisen ja eripituisten aikajänteiden huomioimisella suunnittelussa. Artikkeli julkaistaan Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisusarjassa julkaisussa OSAAMISEN MARKKINOILLA – avauksia ammatillisen opettajan työhön.