Verkko-opetus työvoimakoulutuksessa : työvoimakoulutuksen järjestäjien ja työvoimatoimistojen virkailijoiden näkemyksiä verkko-opetuksesta työvoimakoulutuksessa Keski-Suomessa
Pudas, Marja (2007-05-09)
Pudas, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183455419-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183455419-1
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää Keski-Suomessa työvoimakoulutusta järjestävien koulutusorganisaatioiden ja työvoimatoimistojen työvoimakoulutusasioita hoitavien virkailijoiden käsityksiä verkko-opetuksen käytöstä työvoimakoulutuksessa. Näille kohderyhmille tehdyissä kyselyissä selvitettiin verkkoopetuksen käytön nykyistä laajuutta, verkkopedagogiikan soveltuvuutta erilaisille kohderyhmille, käytön mahdollisia esteitä ja hyötyjä sekä vastaajien asenteita verkko-opetusta kohtaan. Lisäksi kouluttajilta kysyttiin sitä, kuinka monet opettajista ovat osallistuneet vähintään yhden päivän mittaiseen verkko-opetuskoulutukseen. Tulosten mukaan verkko-opetusta käytetään työvoimakoulutuksissa vielä hyvin vaihtelevasti, osa koulutusorganisaatiosta käyttää sitä aina kun se on mahdollista, esim. useimpien koulutusten tehtävien ja tenttien palautukseen sekä työssäoppimisen ohjaukseen. Osa kouluttajista ei ole käyttänyt sitä ollenkaan työvoimakoulutuksessa. Joissakin koulutusorganisaatiossa opettajia on koulutettu verkkopedagogiikkaan hyvin kattavasti, joissakin isoissakin organisaatioissa koulutukseen on osallistunut vain muutama opettaja. Verkko-opetuksen nähdään vastausten mukaan soveltuvan parhaiten niille opiskelijoille, joilla on jo hyvät atktaidot ja melko hyvä itseohjautuvuus. Kädentaitoja tai sosiaalisia taitoja ei vastaajien mukaan voi edistää verkkoopetuksen avulla. Yrittäjäkoulutuksia, kaupan ja hallinnon alan koulutuksia sekä myynnin ammattitutkintoa oli opetettu verkon avulla ja mm. näillä aloilla verkko-opetuksesta nähtiin olevan lisäarvoa koulutukselle. Osa kouluttajista näki verkko-opetuksen soveltuvan jopa ohjaavaan koulutukseen, kun työvoimatoimistojen vastausten mukaan sitä ei voi lainkaan käyttää ohjaavissa koulutuksissa. Työvoimatoimistojen virkailijoiden vastauksissa oli ylipäätään enemmän hajontaa ja toisistaan poikkeavia näkemyksiä kuin koulutusorganisaatioiden antamissa vastauksissa. Molemmat vastaajaryhmät näkivät, että jokaisella opiskelijalla on oltava kotonaan verkko-opetukseen tarvittava tietokone ja riittävän nopea internet-yhteys. Verkko-opetus voisi hyödyttää eniten niitä opiskelijoita, joiden on muuten vaikea päästä koulutukseen, esim. kotiäidit tai maaseudulla asuvat. Verkko-opetuksen nähtiin tuovan koulutukseen vaihtoehtoja, valinnaisuutta, henkilökohtaistamista sekä tasa-arvoa koulutuksen saavutettavuuteen. Vastausten perusteella verkko-opetuksesta on vielä olemassa vanhentuneita ja asenteellisia käsityksiä. Ajan tasalla olevan tiedon lisäämistä ja asenteiden muokkausta tarvitaan sekä työvoimakoulutuksen järjestäjien että työvoimatoimistojen virkailijoiden keskuudessa.