Mistä tietää, onko tässä duuri vai molli? : lasten ja nuorten musiikin perusteiden opetus musiikkiopiston perustasolla
Kyllönen, Jukka (2008-12-19)
Kyllönen, Jukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236937606-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236937606-4
Tiivistelmä
Pedagogisen opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella musiikin perusteiden (teorian ja säveltapailun) opettamisen ja käytännön muusikkouden suhdetta musiikkiopiston perustasolla. Opinnäytetyön lähtökohta ja perusoletus oli, että lasten ja nuorten musiikkiopisto-opiskelussa teoria ja käytäntö eivät aina kohtaa. Lisäksi työssä tarkasteltiin yksittäisen opettajan onnistumisen ja epäonnistumisen kokemuksia opettajan työssä. Opinnäytetyön toteuttamisen metodeina käytettiin käytännön opetustyötä musiikkiopiston teoria- ja säveltapailuopettajana ja tutustumista pedagogiseen lähdekirjallisuuteen sekä em. lähteiden pohjalta harjoitettua itsereflektointia. Itsereflektoinnissa työn tekijä heijastelee omia kokemuksiaan musiikinteorian opiskelusta aikuisella iällä suhteessa omaan opetustyöhön lasten ja nuorten parissa. Pedagogisen opinnäytetyön perusoletus oli, että lasten ja nuorten musiikkiopisto-opiskelussa teoria ja käytäntö ovat usein irrallaan toisistaan. Työ osoitti oletuksen olevan sekä oikea että väärä. Oikeaan oletus osui siinä mielessä, että lapset ja nuoret eivät yhdistä teoriaa ja käytäntöä. Syynä tähän voivat olla esimerkiksi motivaatio-ongelmat juuri musiikin perusteiden opiskelussa. Vääräksi oletuksen osoittivat keskustelut soitonopettajien kanssa. Useat soitonopettajat käyttävät soittotunneilla aikaa myös teoreettisen ilmiöiden analysointiin. Työn tulosten perusteella voidaan todeta, että soitonopettajalla on merkittävä rooli teorian ja käytännön yhdistäjänä musiikinopetuksessa. Myös musiikin perusteiden opettaja voi omalla työpanoksellaan ja kannustamisella motivoida lapsia ja nuoria omaehtoisuuteen musiikinteorian ja käytännön muusikkouden yhteen liittämisessä.