Motoriikka paremmaksi -toiminta (MOPA) : motoristen perustaitojen harjaannuttaminen oppimisen tukena
Mattila, Kristina (2009-07-01)
Mattila, Kristina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-07-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246447281-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246447281-8
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on kuvata ja arvioida Valkealan kirkonkylän koulun Mopa-ryhmän kehittämisprosessia sekä toiminnan sisältöä ja arvioida sitä. Toiminnalla on erityisopetuksellinen tausta ja merkitys ja se on selkeästi tavoitteellista toimintaa, jolla autetaan oppilasta toimimaan paremmin motoriikan, toiminnan, tunne-elämän ja kouluoppimisen haasteissa – tuetaan hänen oppimisvalmiuksiensa kehittymistä. Oppilaiden tarpeista lähtevä, erilaisia ohjaus- ja opetusmenetelmiä hyödyntävä koulutuksen toteutuminen asettaa haasteita sekä oppimisympäristön kehittämiselle, opettajuudelle että yhteistyölle. Havaintomotorinen ja liikunnallinen kehittyminen ovat tärkeä peruste, jolle monet jokapäiväisessä elämässä tarvittavat toiminnot rakentuvat. Oppimisvalmiuksien kehittämisessä korostuvat havaintomotoristen taitojen harjaannuttaminen, mihin Mopa-toiminnalla pyritään. Hankkeen yhteydessä tehtiin kysely ryhmään osallistuneiden oppilaiden vanhemmille ja opettajille. Kyselyn tulokset tukivat Mopa-toiminnalle asetettuja tavoitteita. Hankkeen myötä vahvistui käsitys, että tulevaisuuden ammattilainen on henkilö, joka perustyönsä lisäksi pystyy hankkimaan ja käyttämään tietoa, erityisesti opetuksessa tarvittavaa toimintaympäristöjen kehittämisosaamista oppilaan oppimisen tukemiseksi sekä työskentelemään yhteistyössä monenlaisten henkilöiden ja ammattiryhmien kanssa. Haasteena on suuntautua tulevaisuuteen luovasti.