Opinpolulla monikulttuurisuuteen
Pihkola, Maija (2007-05-25)
Pihkola, Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183466902-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183466902-3
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli opastaa monikulttuurista työtä aloittavaa opettajaa löytämään opinpolkuja monikulttuurisuuden kohtaamiseen. Monikulttuurisessa oppimisympäristössä opettajalla on haastava tehtävä eri kulttuureista tulevien opiskelijoiden kehityksen ja oppimisen tukijana. Työssä onnistuminen edellyttää jatkuvaa itse-, ihmis- ja maailmanymmärryksen kehittämistä. Kulttuurin tuntemus, tilanteenlukutaito ja monipuoliset pedagogiset valmiudet ja taidot auttavat rakentamaan siltaa kulttuurien välille. Työssä tarkasteltiin monikulttuurisen ammatillisuuden kehittymistä opettajan kasvuprosessin, toiminnan, vastavuoroisuuden, ajattelun, havainnoinnin ja oppimistaitojen kautta. Kulttuurien moninaisuus täytyy oppia ymmärtämään rikkautena ja uutena mahdollisuutena. Tutkimusmenetelminä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, osallistuvan havainnoinnin kautta monikulttuurisissa ryhmissä saatuja kokemuksia sekä Ammatillinen opettaja ja maahanmuuttajaopiskelija opintokokonaisuuden oppimistehtäviä. Työssä selvitettiin maahanmuuttajien toimintaympäristön, uuden elämän aloittamisen ongelmia sekä sopeutumisen prosessia. Lisäksi selvennettiin kulttuurin käsitystä sekä kulttuuritaustan merkitystä ihmisen ajatteluun ja vuorovaikutukseen. Työssä etsittiin ja hahmotettiin opinpolkuja monikulttuurisen työn aloittavalle opettajalle kohti monikulttuurista kompetenssia eli ammatillisuutta, työssä kehittyviä ja kehitettäviä tasoja. Kuvattiin omakohtaista monikulttuurisuuden kehittymisprosessia kokemuksen ja havainnoinnin kautta. Monikulttuuriseksi opettajaksi kehittyminen vaatii opettajalta oman kehityksen ja siihen vaikuttavien ristipaineiden tunnistamista. Ammatillinen kasvu on elämänmittaista ja sidoksissa yhteiskunnan kehitykseen. Kansainvälistymisen ja monikulttuurisuuden myötä opettajalta odotetaan monialaista ja yhteistoiminnallista osaamista perinteisen yksilöasiantuntijuuden sijaan.