Tietokoneavusteisen rakennuspiirtämisen ja -suunnittelun opetus ammattikorkeakoulussa
Hyyppä, Sinikka (2006)
Hyyppä, Sinikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-147
Tiivistelmä
Tarkoitukseni on syventää tietämystä, jota tarvitaan tietokoneavusteisen rakennuspiirtämisen- ja suunnittelun opetuksessa. Kyseessä on pääosin teknisen välineen käytön opetus. Näin ollen voi nähdä, että rakennuspiirtämisen opetukseen muodosta on tullut sisältö, kuten tietoyhteiskunnassa opetuksen suuntauksena on. Rakennusklusterin visiot povaavat sektorille yhä laajempia ja monimutkaisempia ohjelmia, joiden on tarkoitus kyetä entistä parempaan tiedonsiirtoon. Rakentamisen ammatteihin opiskeltaessa keskeinen oppimisen alue näyttää tulevaisuudessa olevan tieto- ja viestintäteknologia yhdistettynärakentamiseen ja rakennusten ylläpitoon ja hallintaan. Laajemmin yksityiskohtiajäsentävien rakenteiden ymmärtäminen ja niiden huomioiminen ja välittäminen eteenpäin ovat opetusprosessin keskeisiä ohjenuoria. Niiden hallinnan avulla opettaja on kykenevä ohjaamaan opiskelijoita. Kun tarkastelin käyttämiäni opetuksen keinoja lähemmin, totesin, että ne vastaavat ns. uusia oppimiskäsityksiä mielenkiintoisella tavalla. Opiskelijan roolina on oppia asiantuntijuutta, jossa teorian ja käytännön yhdistäminen on välttämätöntä. Sen onnistumisen kannalta tärkeitä elementtejä ovat motivaatio, metakognitio, itseohjautuvuus, dialogisuus ja vuorovaikutteinen oppiminen. Tietokoneohjelmien käytön oppiminen on siis sosiaalinen tapahtuma, jonka myötä tapahtuu myös kulttuurissa vallitseviin käytäntöihin oppimista. Käytetyt opetusmenetelmät ovat yhteydessä oppimisprosesseihin toinen toistaan kehittäen. Eteneminen on konkreettista ja ohjaus ja tuki tekevät itsensä tarpeettomiksi sitä joutuisammin, mitä paremmin ne ovat toimineet. My aim is to specify the knowledge, what is needed to teach computer -aided construction drawing and -planning. It mainly contains the teaching of technical implement. It can be seen, that form comes oft instead of the content when teaching construction drawing today, and generally it will be tendency in our society. Visions of the construction branch are that more extensive and complicated programs are needed. So, information- and communication technology together with construction technology and management of buildings will be the main themes, when learning construction occupations. Main precepts in the learning process are the understanding and the training of those extensive structures, what are classifying details. Also with those precepts a teacher is able to lead students.When I looked more exact the teaching methods in use, I noted, that the correspondence with so called new teaching methods was interesting. The role of the student is to learn expertise, where the combination of theory and practise is necessary. Preconditions of succeeding in such expertise will be to learn elements like motivation, self-knowledge, conversation and interaction learning. It is some kinds of social transaction to learn computer programs and by the aid of the practise we are get used to further practises in our culture. The teaching methods in use are in communication with learning processes and so developing each other. The advancement of learning computer programs is concrete. The leading and aid of the teacher will make themselves needless the quickly the better they operate.