Unelmille siivet - Näytön suunnittelun ohjaus
Rönkkö, Maire (2006)
Rönkkö, Maire
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-37
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-37
Tiivistelmä
Aikuiskoulutuksen henkilökohtaistaminen on haaste, joka koskettaa koko aikuiskoulutuksen kenttää. Sen ohjaavana periaatteena on asiakaskohtaisuus. Henkilökohtaistaminen sisältyy tutkinnon suorittamisen kaikkiin vaiheisiin: hakeutumiseen, näytönsuorittamiseen ja tarvittavan ammattitaidon hankkimiseen. Tutkinnon suorittajantulee saada asiallinen ohjaus näyttönsä suunnitteluun. Näytöt ja aiemmin opituntunnistaminen ja tunnustaminen ovat keskeisiä toimintomuotoja henkilökohtaistamiseen pyrittäessä. Ohjaus näytön suunnittelussa on tullut yhä tärkeämmäksi nykypäivän tutkinnon suorittajan opiskelun tukena. Näytön suunnittelussa jokaiselle laaditaan henkilökohtainen näyttösuunnitelma, joka mahdollistaa opiskelijan tarpeiden huomioimisen. Savon ammatti- ja aikuisopiston yrittäjän ammattitutkinnossa tutkinnon suorittajille on ohjausta näytön suunnittelussa. Palautekyselyllä kartoitettiin yrittäjän ammattitutkinnon suorittajien ohjausta näytön suunnittelussasekä heidän kokemuksiaan ohjauksesta ja sen riittävyydestä. Tutkinnon suorittajat kokivat ohjauksen tarpeellisuuden näytön suunnittelun tukena. Ohjauksen haasteena nähtiin osaamisen tunnistaminen ja tutkinnon suorittajien lähtötilanteen huomioiminen. Tulevaisuudessa on vahvistettava opettajien ohjausosaamista ja laadittava selkeä ohjaussuunnitelma resursseineen ja vastuuhenkilöineen. Pääosin aikuisopiskelijat kokivat saavansa melko hyvin ohjausta eri muodoissa ja erilaisten ohjausmenetelmien avulla. Individualisation in Adult Education and Training is a challenge to everyone in the field of the Adult Education. Individualisation is a customer based approach. The individualisation process is divided into three phases according to the customer's need; application phase, competence phase and completing the vocational skills phase. Studentswill be given objective guidance in the planning of his or her competence test.Competence tests and the identification and accreditation of prior learning arecentral activities when developing individuality. At this competence phase an individual competence-based test plan is drafted, in which the student along withthe advisor assessor compile a plan according to which the student will carry out the required competence tests. Students are entitled to receive support and advisory counselling throughout the entire process. Students of Savo Vocational College have guidance for the competence test. The aim of this feedback survey was to examine guidance in the planning of competence test of students of Further Qualification for Entrepreneurs and their experiences about guidance. Students' opinions about the need of guidance were positive. The challenge of the guidancein the planning of competence test was the identification and accreditation of prior learning. In the future teachers' guidance know-how has to be strengthened. In addition a clear plan has to be drawn up how to take care of guidance and how much time and money is used for students' guidance.