AD/HD lapsi soittotunnilla
Järveläinen, Pirjo (2008-03-05)
Järveläinen, Pirjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210851818-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210851818-3
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä AD/HD tarkoittaa ja millä tavalla se ilmenee erityisesti lapsilla. Tavoitteena oli saada soitonopettajalle tietoa ja työkaluja, jotka tukevat AD/HD-diagnosoidun lapsen ohjaamista soittotunnilla. Työssä käytiin läpi AD/HD-käsitteiden sisältöä ja siihen kuuluvia oireita sekä tarkasteltiin, miten ne tulevat esille eri tilanteissa, kuten esimerkiksi soittotunnilla. Asioiden selvittämiseksi on käyty keskusteluja mm. AD/HD-lasten kanssa työskentelevän henkilön ja AD/HD-diagnosoidun lapsen vanhemman kanssa. Lähdeaineistona on käytetty kirjallisuutta, internetaineistoa ja puhelinkeskusteluja. Tarkastelu osoitti, että AD/HD on hyvin monisäikeinen oireyhtymä. Tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöisen oppilaan ohjaamiseen ei ole olemassa yhtä ainutta ratkaisumallia, vaan niitä on useita ja ne vaihtelevat kunkin henkilön mukaan. Tutkielma auttoi tekijää ymmärtämään mitä on AD/HD ja antoi eväitä sekä rohkaisi työskentelemään kyseisen oireyhtymän omaavien henkilöiden kanssa.