Pk-yrityksen osaamispääoman vahvistaminen
Vuorenmaa, Markku (2005)
Vuorenmaa, Markku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2005
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-187
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa luotiin pk-yrityksen osaamispääoman proaktiiviseen vahvistamiseen focusoitu malli hyödyntämällä oppivan organisaation ja organisaation oppimisen malleja. Malli sisältää pk-yrityksen Internet perusteisen tk-järjestelmän (tieto-ja kommunikaatiojärjestelmä) sisäisine ja ulkoisine verkko-opetusohjelmineen niihin liittyvine intra-ja extranetteineen, eriasteiset liittoumat virtuaaliliittoumat mukaan luettuina. Pk-yrityksen muisti ja sen kehittäminen tieto-ja osaamispääoman vahvistamisprosesseja tukevana kuuluu malliin. Tarkastelukulmana organisaatiossa andragogiikka. Malli esitetään kehittämishankkeen loppuyhteenvedossa. Kehittämishankkeessa tarkastellaan organisaation oppimista, verkko-oppimista ja-koulutusta. Focus on esitetty malli ja sen empiirisestä hyödyntämisestä esimerkkinäavattu koulutustuote. Kehittämishanke sisältää pk-yrityksen uuden tyyppisen tieto-ja osaamispääoman kehittämisprosessin osa-alueprosesseineen pk-yrityksen näkökulmaa korostaen asettaen opettajuuden uuteen asemaan irrottaen sen yksipuolisesta oppilaitosopettajuudesta pk-yrityksen sisäiseen opettajuuteen sisäisellä tutoriaalilla. Tätä korostaa myös verkko-oppimisen ja 'opetuksen yhdistäminen pk-yrityksen liiketoimintaprosesseihin. In this development task there was constructed a focused model for proactive strengthening of knowledge management of an SME by utilizing models of learning organization and organizational learning. The model contains SME's Internet-based IC-system ( information and communication system ) with internal and external web-based learning programmes and intra- and extranets linked to them as well as alliances of different degrees, including virtual alliances. Organizational memory of an SME and developing it as a supportive element in strengthening processes of information and knowledge management belongs to the model. The frame of reference in the organization is andragogics. The model will be presented in the summary of the development task. The development task deals with organizational learning and web-basedlearning and teaching. Focus is on the presented model and on one educational product exemplifying empiric use of the model. The development task includes a new type development process of SME's information and knowledge management and development processes of other sectors as well, underling the viewpoint of an SME. It sets the role of teacher into a new position by releaising it from one-sided schoolteacher's role to SME's internal teacher's role by using internal tutorial. Combining web-based learning and teaching into SME`s business processes also emphasizes this.