Projektioppimisen ohjausmalli - kokemuksen kautta oivalluksia
Kankaanpää, Outi (2006)
Kankaanpää, Outi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-218
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää projektioppimisen ohjausmalli, joka helpottaa sekä ohjattavaa että ohjaajaa etenemään kohti projektin asettamia tavoitteita, tehokkaasti oppien. Ohjausmallin kehittelyssä käytettiin Helsingin palvelualojen oppilaitoksen vaatetusosaston ohjaajan ja opiskelijoiden World Skills 2005 -avajaisten ja päättäjäisten esiintyjien puvustusprojektista samaa kokemusta ja palautetta. Merkittävä teoreettinen lähde ohjausmallin kehittelyssä oli Pirkko Vesterisen "Projektiopiskelu ja -oppiminen ammattikorkeakoulussa" -väitöskirja (2001), jonka tutkimus- ja kokemustietoa vertailtiin ja sovellettiin projektioppimisen ohjausmalliin. Kehittämisen kohteiksi valittiin projektioppimisen ohjauksen avainsanat: dialogi, reflektointi, palaute ja arviointi. Näitä oppimismenetelmiä verrattiin työelämän käytössä oleviin termeihin ja toimintatapoihin. Kokemusten ja teorian soveltamisen tuotoksena syntyi projektin ohjaajalle / opettajalle ehdotus ohjausmalliksi sekä lomakkeita testattaviksi ja sovellettaviksi. Ohjausmallia tullaan testaamaan aluksi toisen asteen koulutuksessa, jossa projektityöskentelytaitojen oppiminen on myös tärkeää ajatellen työelämässä tarvittavien kvalifikaatioiden saavuttamista sekä valmentautumista jatko-opintoihin. Projektioppimisen ohjausmalli osoittaa tulevaisuudessa toimivuutensa ja sovellettavuutensa verkossa tapahtuvaan projektioppimisen ohjaamiseen. The aim of the development project was to design a model for project-based learning, which helps teachers / facilators to achieve the project goals by effective learning. This propose is based on in an experience of costume-making project in the WorldSkills Competition 2005 in Helsinki. Pirkko Vesterinen's doctoral thesis laid to be theoretical bases for this intiative(2001). She made researchs and studies for the project-based learning and studying in Jyväskylä University of Applied Sciences. The keywords for the project-based learning are dialog, reflection, feedback and evaluation. These learning methods can also be applied to working life's needs and project activities. This development project results types of forms for teachers that can be used in different kind of learning projects. The framework for the project-based learning will be used in vocational schools as well as in universities of applied sciences. To learn project skills in vocational school will prepare students for the qualifications of companies and for the graduate studies. This model for the project-based learning will be tested also in e-learning in a future.