Verkko-oppimisympäristöjen mahdollisuudet täydennyskoulutuksessa
Kuusela, Tuula; Lemmetty, Kaisa (2007-05-30)
Kuusela, Tuula
Lemmetty, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183464431-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183464431-2
Tiivistelmä
Tieto- ja viestintätekniikka mahdollistaa monimuotoisia, oppimista edistäviä työtapoja. Virtuaalioppimisen tunnusmerkkeinä on perinteisesti pidetty ajasta ja paikasta riippumatonta oppijakeskeistä opiskelua. Opintojen ohjaus tapahtuu verkon välityksellä virtuaalisesti ja opetusmenetelminä toimivat erilaiset käytänteet kuten simulaatiot, yhteistyö sekä yksilötyöskentely. Laadukas virtuaaliopiskelu perustuu kokonaisvaltaiseen sisällölliseen ja menetelmälliseen oppimisprosessin tukemiseen tieto- ja viestintätekniikan keinoin. Virtuaaliopetuksessa itse verkkotekniikka ei ole päätarkoitus, vaan se mitä tieto- ja viestintätekniikka mahdollistaa oppimiselle ja opetukselle metodologisesti. Verkko-opetuksessa voidaan ottaa käyttöön pedagogisesti oppimista edistäviä työmuotoja. Aidosti vuorovaikutteinen, ohjauksellisesti tuettu yhteisöllinen oppiminen luovat verkko-opiskeluun mielekkyyttä, oppijan ammatillista asiantuntijuuden kehittymistä ja aitoa, syvällistä oppimista. Terveydenhuollon henkilöstön ammattitaidon ylläpitäminen ja henkilöstön kehittäminen on pohjautunut perinteiseen koulutukseen ja kursseille osallistumiseen. Terveydenhuollon täydennyskoulutuksessa tulisi hyödyntää uusia koulutuksen järjestämisen muotoja, kuten verkko-oppimista. Verkko-opetusta voidaan hyödyntää täydennyskoulutuksen toteutuksessa esimerkiksi lähiopetuksen tukena, monimuoto-opetuksessa tai toteuttaa täydennyskoulutus täysin virtuaaliopiskeluna. Tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävien koulutuksien etuina ovat niiden saatavuus ja uudelleen käytettävyys. Terveydenhuollossa täydennyskoulutuksen verkkoratkaisut on mahdollista toteuttaa yksilöllisten koulutustarpeiden, koulutettavien ammattiryhmien ja työyksiköiden lähtökohdista käsin kehittäen samalla kokonaisvaltaisesti organisaation osaamista ja toimintatapoja. Terveydenhuollon ammattihenkilöille suunniteltiin kaksi verkko-opetuksena toteutettavaa täydennyskoulutuskurssia, joissa käytetään vuorovaikutteista ja yhteisöllisyyden portaita hyödyntäviä opetusmenetelmällisiä ratkaisuja.