Tuutoroinnin keinot työhön perehtymisen tukena
Tauriainen, Marita (2008-04-30)
Tauriainen, Marita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218627320-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218627320-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli toteuttaa tuutorointiprosessi työpaikalla uuden työntekijän työhön perehtymisen tueksi. Kehittämishankkeessa tutkittiin tuutoroinnin erilaisia toteuttamistapoja ja merkitystä työpaikalla. Laadukkaalla tuutoroinnilla tavoitellaan uuden työntekijän nopeaa oppimista ja työpaikan tapojen sisäistämistä. Tuutoroinnin toteuttaminen on opettavaista myös tuutorille. Hän oppii uusia toteuttamismalleja ja pystyy jatkossa kehittämään tuutorin rooliaan monipuolisemmin. Työpaikalla toteutettava tuutorointi ei ole puhdasta tuutorointia, vaan siinä on myös aineksia mentoroinnista ja työn ohjauksesta. Kehittämishankkeessa perehdyttiin tuutoroinnin ohella näihin lähikäsitteisiin ja pohdittiin, mitä ne tarkoittavat ja mitä niistä tarvitaan työpaikalla uuden työntekijän perehdyttämiseksi tuutoroinnin avulla. Onnistuneen tuutoroinnin edellytyksinä ovat tuutorin hyvät ohjausja yhteistyötaidot sekä koko yrityksen ja työyhteisön sitoutuminen tuutorointiin. Tutorin tärkeimpinä ominaisuuksina voidaan pitää kykyä kommunikaation ja empatiaan sekä positiiviseen rohkaisuun. Tuutoroinnin apuvälineenä käytettiin lisäksi oppimispäiväkirjaa uuden työntekijän oppimisen tueksi. Oppimispäiväkirjan tehtävänä on auttaa oppijaa rakentamaan aktiivisesti omaa käsitystään opiskeltavista asioista ja arvioimaan omaa oppimistaan. Kehittyminen tutorina helpottaa tulevaisuudessa työpaikalla toteutettavaa perehdyttämisen suunnittelua ja sen toteuttamista.