Autoalan tulevaisuudennäkymiä
Manninen, Jouni (2009-09-28)
Manninen, Jouni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-09-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1254124845-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1254124845-7
Tiivistelmä
Tarkastelin opinnäytetyönä autoalan, ensisijaisesti ajoneuvoasentajakoulutuksen opetuksen tämän hetkistä tilannetta suhteessa ajan- ja ammattialan vaatimuksiin. Nostin esille ajankohtaisia ongelmia ja tulevaisuuden haasteita, sekä esitin joihinkin niistä ratkaisuehdotuksia. Tässä raportissa tarkastelin asioita oman paikkakunnan kannalta. Näkemykseni pohjautuivat eri tiedotusvälineistä saatuun informaatioon ja omaan kokemukseeni alalta. Ammatillisen koulutuksen haasteena on ollut koulutuksen työelämävastaavuuden lisääminen. Autoalan opetussuunnitelma on uudistumassa ja pyrkii osaltaan vastaamaan ajan haasteisiin. Opetuksen painopiste on siirtymässä työelämälähtöiseen koulutukseen. Yhteistyö yritysten kanssa lisääntyy. Osa opetuksesta on siirtynyt yritysten vastuulle työssäoppimisen lisääntyessä. Näytöt on otettu käyttöön ja ne pyritään järjestämään työssäoppimisen yhteydessä. Yrityksiin tarvitaan siis koulutettuja työpaikkaohjaajia. Työssäoppimisen järjestäminen hyvin toimivana kokonaisuutena, näyttöjen järjestäminen ja sovittaminen opetuksen resursseihin sekä opettajien tietotaidon päivittäminen ovat mielestäni suurimpia haasteita tällä hetkellä. Tekniikan huima kehitys on lisännyt asentajan ammattitaitovaatimuksia ja laadukkaan koulutuksen merkitys kasvaa. Ajan tasalla oleva ammattitaito on perustana työelämässä menestymiseen. Oppilaiden arvot ja ihanteet ovat muuttuneet, erityisopetuksen tarve on kasvanut. Opettajan työnkuva on muuttunut. Oppilaita ohjataan entistä yksilöllisemmin, oheistöiden määrä on lisääntynyt. Ammatillisen koulutuksen vetovoima on kasvussa.