Opetussuunnitelmatyö - rakennusalan perustutkinto
Kylmämaa, Ilkka (2006)
Kylmämaa, Ilkka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-248
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena on laatia opetussuunnitelmaan vaadittavat muutokset syksyn 2006 tapahtuviin muutoksiin toisen asteen ammatillisiin opintoihin. Opetussuunnitelman muutokset on laadittu käyttäen perustana rakennusalan perustutkinnon opetussuunnitelmaa ja näyttötutkinnon perusteita, Opetushallituksen määräys 28.04.1999, Dno 14/011/1999 ja tutkinnolle laadittua kansallista näyttöaineistoa. Tämän tutkintokohtaisen opetussuunnitelman lisäksi opetustoiminta ohjaa Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän strategia sekä opetussuunnitelman yhteinen osa, jossa on kuvattu koulutusyhtymän opistoissa toteutettavan opetuksen yhteiset periaatteet ja toimintaohjeet. Opetussuunnitelman laadintaan on lisäkseni osallistunut osastoni muita opettajia ja näin lopulliseen tuotokseen olen osallistunut ryhmän jäsenenä. Olen saanut omassa työssäni perehtyä tähän opettajan perustyöhön muun opetustyön lisäksi ja voin todeta muuttaneeni omia käsityksiä opettajuudesta. Saadun virkamääräyksen perusteella kehittämishankkeessani tuotosta on painotettu enemmän kuin varsinaista prosessia, joka on alkanut ennen omaa opettajuuttani ja jatkunee tästä eteenkinpäin. The aim of this development project is to work out the changes for curriculum of vocational upper secondary education which will be renewed in the autumn 2006. The changes for curriculum have been prepared on the basis of the curriculum ofvocational qualification in construction and principles of vocational skills demonstrations, according to the regulations of Finnish National Board of Education 28.04.1999, Dno 14/011/1999 and the national material of skills demonstrations drawn up for the vocational qualification. Teaching work is directed by curriculum, strategy of the Federation of Education in Central Ostrobothnia and the common part of curriculum. The common part includes general principles and instructions for education in vocational schools of the Federation of Education. Apart from me, some other teachers in my department have also participated in working out the curriculum, that is, I have been written the curriculum as a member of a group.In addition to my teaching work, I have had the possibility to get acquainted with the fundamental work of teaching and it can be stated that this work has changed my opinions of teaching itself. All in all, in this development project the output has been emphasized more than the actual process because of the commission I got from the employer. The process has started before my teaching work and will continue from now onwards.